Transriebalai – Kas Tai Yra?

transriebalai

Turinys

Transriebalai yra žinomi kaip nesveikieji riebalai, tačiau ne kiekvienas yra girdėjęs kodėl.

Šiame straipsnyje rasite aktualią informaciją, kurią jums reikėtų žinoti apie transriebalus ir koks jų poveikis organizmui.

Kas yra transriebalai?

transriebalaiTransriebalai (arba transriebalų rūgštys) yra nesočiųjų riebalų forma.

Jie būna natūralūs ir dirbtiniai.

Natūralių transriebalų galima rasti galvijų, t. y. avių ir ožkų, mėsoje ir pieno produktuose. 

Jie susidaro natūraliai, kai šių gyvūnų skrandyje esančios bakterijos virškina žolę.

Šios rūšys paprastai sudaro 2–6 % riebalų dalį pieno produktuose ir 3–9 % riebalų dalį jautienoje ir ėrienoje (1).

Tačiau pieno ir mėsos valgytojai neturėtų jaudintis.

Keliose apžvalgose padaryta išvada, kad saikingas šių riebalų vartojimas nėra kenksmingas (2).

Žinomiausi natūralūs transriebalai yra konjuguota linolo rūgštis (CLA), kuri randama pieno riebaluose. 

Manoma, kad jis yra naudingas, todėl parduodamas ir kaip maisto papildas (3).

CLA turi riebalų degintojas (šių papildų pavyzdžių rasite šiek tiek žemiau).

Tačiau dirbtiniai transriebalai (dar vadinami pramoniniais transriebalais arba iš dalies hidrintais riebalais) – yra pavojingi jūsų sveikatai.

Šie riebalai susidaro, kai augaliniai aliejai yra chemiškai pakeičiami, kad išliktų kieti kambario temperatūroje, o tai suteikia jiems daug ilgesnį galiojimo laiką (4).

Hidrintų riebalų galima rasti jau pagamintuose prekybos centrų tortuose ar pyraguose, daugumoje varškės sūrelių, traškučiuose, greitame maiste. Kitaip tariant, įprastas cheat meal sunkiai apsieina be šių riebalų.

SANTRAUKA

Transriebalai yra dviejų formų: natūralūs, kurių yra kai kuriuose gyvuliniuose maisto produktuose, kurie nėra laikomi kenksmingais bei dirbtiniai, kurių galima rasti hidrintame augaliniame aliejuje, o jie gali turėti rimtų padarinių sveikatai.

Ar transriebalai kenkia širdžiai?

Dirbtiniai transriebalai gali padidinti kraujo spaudimą ir širdies ligų riziką.

Daugelio klinikinių tyrimų metu žmonės, kurie vartojo transriebalus, o ne kitus riebalus ar angliavandenius, patyrė reikšmingą blogojo cholesterolio padidėjimą, o gerojo cholesterolio kiekis nepadidėjo.

Tuo tarpu dauguma kitų riebalų linkę didinti tiek blogąjį, tiek gerąjį cholesterolį.

Panašiai ir kitų maisto riebalų pakeitimas transriebalais žymiai padidina bendrojo ir gerojo cholesterolio santykį ir neigiamai veikia lipoproteinus, kurie abu yra svarbūs širdies ligų rizikos veiksniai (5).

Iš tiesų, daugelis stebėjimo tyrimų sieja hidrintų riebalų vartojimą su padidėjusia širdies ligų rizika (6).

SANTRAUKA

Tiek stebėjimo tyrimai, tiek klinikiniai tyrimai rodo, kad transriebalai žymiai padidina širdies ligų riziką.

Ar transriebalai sukelia diabetą?

Ryšys tarp transriebalų ir diabeto rizikos nėra visiškai aiškus.

Didelis tyrimas, kuriame dalyvavo daugiau nei 80 000 moterų, parodė, kad toms moterims, kurios vartojo daugiausiai transriebalų, diabeto rizika buvo 40 % didesnė (7).

transriebalaiTačiau du panašūs tyrimai nerado ryšio tarp transriebalų vartojimo ir diabeto (8).

Keletas tyrimų, tiriančių transriebalus ir diabeto rizikos veiksnius, tokius kaip atsparumas insulinui ir cukraus kiekis kraujyje, rodo nenuoseklius rezultatus (9).

Be to, tyrimai su gyvūnais atskleidžia, kad dideli transriebalų kiekiai kenkia insulino ir gliukozės funkcijai (10).

Pažymėtina, kad 6 metus trukusiame tyrime su beždžionėmis, naudojant mitybos rėžimą, kuriame gausu transriebalų (jie sudarė  8 % dienos kalorijų), sukėlė atsparumą insulinui ir padidino vidinių pilvo riebalų bei fruktozamino – didelio cukraus kiekio kraujyje žymenį (11). 

Mūsų pačių patirtis taipogi rodo, kad transriebalai turi itin didelę įtaką pilvo riebalams. Kitus veiksnius sudėjome savo leidinyje, žvilgtelkite apačioje.

SANTRAUKA

Transriebalai gali sukelti atsparumą insulinui ir II tipo diabetą, tačiau tyrimų su žmonėmis rezultatai yra skirtingi.

El. Leidinys. Kaip Numesti Pilvo Riebalus?

El. Leidinys. Kaip Numesti Pilvo Riebalus?

❌ Skirta tiems, kurie pavargo nuo kovos su pilvo riebalais ❤️ Informacija pateikta žingsnis po žingsnio principu, tai užtikrins…

Transriebalų ryšys su organizmo uždegimu

Manoma, kad per didelis uždegimas organizme yra pagrindinė daugelio lėtinių ligų, tokių kaip širdies ligos, diabetas ir artritas, priežastis.

Du tyrimai rodo, kad transriebalai padidina uždegiminius žymenis, kai mitybos plane pakeičiamos kitos maistinės medžiagos, tačiau kitame tyrime sviestas buvo pakeistas margarinu ir jokių skirtumų pastebėta nebuvo (12).

Stebėjimo tyrimų metu transriebalai yra susiję su padidėjusiais uždegiminiais žymenimis, ypač žmonėms, kuriuos kamuoja kūno riebalų perteklius (13).

SANTRAUKA

Tyrimai rodo, kad transriebalai padidina uždegimą, ypač žmonėms, turintiems tiems, kurie turi antsvorio ar yra nutukę.

Transriebalų ryšys su kraujagyslių sveikata ir vėžio atsiradimu

Manoma, kad transriebalai pažeidžia vidinį jūsų kraujagyslių paviršių (endotelį).

Keturių savaičių tyrime, kurio metu sotieji riebalai buvo pakeisti transriebalais, gerojo cholesterolio kiekis sumažėjo 21%, o arterijų išsiplėtimas buvo sutrikęs 29% (14).

Kitame tyrime vidinio kraujagyslių paviršiaus (endotelio) disfunkcijos žymenys taip pat padidėjo, kai į mitybos rėžimą buvo įtraukta daug transriebalų (15).

Vis dėlto labai nedaug tyrimų ištyrė transriebalų poveikį vėžiui.

Atliekant didelio masto mokslinius tyrimus, transriebalų vartojimas prieš menopauzę buvo susijęs su padidėjusia krūties vėžio rizika po menopauzės (16).

Tačiau dvi apžvalgos rodo, kad vėžio ryšys su transriebalų vartojimu yra labai silpnas (17). Taigi reikia atlikti daugiau tyrimų būtent šiems veiksniams įrodyti.

riebalai

SANTRAUKA

Transriebalai gali pažeisti vidinę jūsų kraujagyslių sienelę. Tačiau jų poveikis vėžio rizikai nėra toks aiškus.

Kaip išvengti transriebalų vartojimo?

Visiškai vengti transriebalų gali būti sudėtinga.

Norint išvengti transriebalų vartojimo, svarbu atidžiai perskaityti etiketes. Venkite maisto produktų, kurių sudedamųjų dalių sąraše yra iš dalies hidrintų riebalų.

Tačiau etikečių skaitymas gelbsti ne visada. Kai kuriuose perdirbtuose maisto produktuose, pavyzdžiui, įprastuose augaliniuose aliejuose, yra transriebalų, tačiau jie nenurodomi etiketėje ar sudedamųjų dalių sąraše.

Taigi geriausia, ką galite padaryti, tai sumažinti perdirbtų maisto produktų kiekį savo racione. Jeigu sunku tai padaryti dėl to, nes noras transriebalams yra didelis ar tiesiog nežinote, kuo juos pakeisti, mitybos planas yra išeitis!

SANTRAUKA

Nors etikečių skaitymas yra naudingas žingsnis siekiant užtikrinti, kad suvartojate kuo mažiau transriebalų, tačiau optimaliausias pasirinkimas yra vengti perdirbtų maisto produktų vartojimo.

Mitybos Planas

Mitybos Planas

❗ ĮSPĖJIMAS - rezultatai ir įgūdžiai išliks ilgam! ✅ Planas sudaromas pagal jūsų tikslą: svorio auginimas, metimas, savijautos gerinimas...…

Apibendrinimas

transriebalaiDauguma maiste esančių transriebalų yra pavojingi jūsų sveikatai.

Nors natūralūs transriebalai iš gyvūninės kilmės produktų laikomi saugiais, kai vartojami nedideliais kiekiais, dirbtiniai transriebalai yra susiję su sveikatos problemomis, įskaitant širdies ligas.

Dirbtiniai transriebalai taip pat yra susiję su ilgalaikiu organizmo uždegimu, atsparumu insulinui ir II tipo diabetu, ypač turintiems antsvorio ar nutukusiems.

Nors blogųjų riebalų kiekis šiuolaikinėje mityboje sumažėjo, vidutinis suvartojamas kiekis vis dar kelia susirūpinimą.

Todėl rūpinkitės savo sveikata ir kiek įmanoma labiau apribokite transriebalų vartojimą!