Aminorūgštys

Baltymai – tai svarbus makroelementas kiekvienam sportuojančiam. Aminorūgštys – tai baltymo sudėtinės dalys, pasižyminčios tam tikra nauda, tiek vyrams, tiek moterims. Atletai jas naudoja ir kaip sporto papildus.

Skaityti daugiau (išsamus gidas apačioje)

Dymatize BCAA 400kaps.

Kaina:34,90

ON Gold Standard BCAA 266g

Kaina:29,90

JNX Sports The Curse Glutamine 300g

Kaina:29,90

DY Nutrition Hit BCAA 10:1:1 400g

Kaina:29,90

Olimp BCAA Xplode Powder 500g

Kaina:33,90

Scivation Xtend BCAA 1162g

Kaina:49,90

Scivation Xtend BCAA 396g

Kaina:28,90

Neturime
Mutant BCAA 9.7 348g

Kaina:

Neturime
Olimp Glutamine Xplode 500g

Kaina:

Neturime
BSN Glutamine 309g

Kaina:26,90

Neturime
DY Nutrition The Glutamine 300g

Kaina:21,90

Neturime
PhD All Day EAA 300g

Kaina:

Neturime
Olimp Amino EAA Xplode 520g

Kaina:

Neturime
Muscletech Platinum 100% Glutamine 300g

Kaina:22,90

Neturime
PhD Glutamine 250g

Kaina:21,90

Turinys

Aminorūgštys – kas tai yra?

Aminorūgštys, dažnai vadinamos baltymų statybiniais blokais, kadangi tai yra junginiai, kurie atlieka daug svarbių vaidmenų organizme.

Jos reikalingos organizmo gyvybiniams procesams, tokiems kaip baltymų, hormonų ir neuromediatorių gamyba.

Jų nauda yra neabejotina, nes jos taip pat padeda atsistatyti raumenims po sporto, saugo raumenis nuo irimo, pagerina nuotaiką, suteikia energijos sporto metu.

Aminorūgščių skirstymas pagal gavimo būdą

  1. Pakeičiamosios – jeigu jų negaunama su maistu, organizmas gali pasigaminti jų pats, panaudodamas kitas aminorūgštis.
  2. Iš dalies nepakeičiamos – jų gamyba tam tikromis sąlygomis gali būti ribota.
  3. Nepakeičiamos – jos turi būti gaunamos su maistu ar maisto papildais, kadangi organizmas pats jų pasigaminti negali.

aminorugstys pakeiciamos nepakeiciamos

Pakeičiamos:

  1. Alaninas – padeda pagerinti imunitetą, sureguliuoti cukraus lygį, dalyvaujat medžiagų apykaitos procese. Apie beta alaniną skaitykite čia.
  2. Aspartinė rūgštis – skatina medžiagų apykaitą, mažina nuovargį, skatina mineralų pernešimą į ląsteles.
  3. Asparagino rūgštis – reguliuoja nervų sistemos veiklą, sumažina nuovargį, pagerina kepenų veiklą.
  4. Glutamo rūgštis – padeda tinkamam organizmo ląstelių funkcionavimui, gerina smegenų funkciją, padeda detoksikuoti raumenų ląsteles ir pagreitinti jų atsigavimą.
  5. Serinas – reguliuoja virškinimo, smegenų bei centrinės nervų sistemos funkcijas, gerina imunitetą.

Iš dalies nepakeičiamos:

  1. Argininas – gerina kraujotaką, lytinę funkciją, skatina augimo hormono ir insulino išsiskyrimą organizme. Plačiau apie argininą rasite čia.arginino nauda
  2. Cisteinas – pagerina kūno atsparumą kenksmingam poveikiui, pagerina odos būklę.
  3. Glicinas – reguliuoja virškinimo trakto ir centrinės nervų sistemos funkcijas.
  4. Glutaminas– suteikia energijos, apsaugo nuo raumenis nuo irimo.

glutaminas

  1. Prolinas – užtikrina sąnarių ir sausgyslių tinkamą funkcionavimą, stiprina širdį.
  2. Tirozinas – reguliuoja medžiagų apykaitą, psichinę sveikatą, gerina budrumą, slopina apetitą mažina streso lygį.

Nepakeičiamos:

  1. Histidinas – apsaugo organizmą nuo sunkiųjų metalo toksinio poveikio, naudojamas alergijų gydyme.
  2. Izoleucinas – stimuliuoja augimo hormono išsiskyrimą bei apsaugo nuo raumenų irimo.
  3. Leucinas – apsaugo nuo raumenų irimo, pagreitina raumenų atsistatymą po krūvio, skatina augimo hormono išsiskyrimą organizme.
  4. Lizinas – gerina medžiagų apykaitą ir baltymų sintezę, dalyvauja testosterono ir insulino gamyboje.
  5. Metioninas – dalyvauja kreatino gamyboje organizme, prisideda prie kepenų detoksikacijos.
  6. Fenilalaninas – gerina nuotaiką, budrumą, atmintį, slopina apetitą.
  7. Treoninas – užtikrina tinkamą širdies ir kraujagyslių veiklą, stiprina kaulus, dantis, mažina riebalų kiekį kepenyse.
  8. Triptofanas – skatina laimės hormono gamybą, gerina miegą ir kraujospūdį.
  9. Valinas – gerina smegenų veiklą, emocinį stabilumą, svarbus raumenų augimui po krūvio ir atsistatymui.

Amino rūgštys maisto produktuose

Baltymai pagal savo sudėtyje turimų amino rūgščių skaičių yra skirstomi į:

1. Visaverčius – šie baltymai savo sudėtyje turi visas 20 amino rūgščių.

Tai gyvulinės kilmės baltymai.

Maistas, turintis visaverčius baltymus, yra pats svarbiausias tiek sunkumų kilnotojams, tiek ištvermės sportu užsiimantiems žmonėms.

Visaverčiai baltymai – tai gyvulinės kilmės baltymai, t. y.  kiaušiniai, žuvis, paukštiena, jautiena ir pan.

Būtent šio tipo baltymai turi dominuoti sportininkų mityboje, norint pasiekti maksimalius rezultatus.

2. Nevisaverčius – šie baltymai neturi visų amino rūgščių savo sudėtyje.

Tai yra augalinės kilmės baltymai, t. y. grūdinės kultūros, riešutai, soja, ankštiniai augalai.

Kadangi grūduose, daržovėse ir kituose augaliniuose produktuose trūksta dalies aminorūgščių, reikalingų raumenų atsistatymui.

Todėl reikia derinti tam tikrus produktus kartu, kad gautumėme pilną amino rūgščių grandinę.

Tai aktualiausia vegetarams ar veganams.

Jeigu esate visavalgis ir kasdien suvartojate pakankamą kiekį plačios įvairovės maisto, tuomet tikėtina, kad gaunate pakankamai amino rūgščių.

Aminorūgščių nauda

Nors nepakeičiamų aminorūgščių galima rasti įvairiuose maisto produktuose, maisto papildų vartojimas yra susijęs su keliais privalumais sveikatai.

aminorugstys nauda

Gali pagerinti nuotaiką

Triptofanas yra būtinas serotonino gamybai. Serotoninas yra svarbus nuotaikos ir reguliatorius.

Nors žemas serotonino kiekis buvo siejamas su prasta nuotaika ir miego sutrikimais, keli tyrimai parodė, kad triptofano papildų vartojimas gali padėti sumažinti depresijos simptomus ir pagerinti nuotaiką.

Atlikus 11 aukštos kokybės tyrimų, nustatyta, kad 0,14–3 gramų triptofano per dieną vartojimas gali padėti sumažinti nerimą ir pagerinti sveikų žmonių nuotaiką.

Gali pagerinti pratimų efektyvumą ir atsistatymą po treniruotės

Daugelis žmonių vartoja BCAA (šakotosios grandinės aminorūgštis), t. y. valiną, leuciną ir izoleuciną, kad sumažintų nuovargį po treniruotės bei pagerintų fizinio krūvio efektyvumą.

Atliekant nedidelį 2017 m. tyrimą, sportininkai vartojo BCAA, kuriame leucino, izoleucino ir valino santykis 2:1:1.

Tie, kurie vartojo BCAA, pagerino darbingumą ir raumenų atsistatymą bei sumažino raumenų skausmą, palyginti su tais, kurie vartojo placebą.

8 tyrimų apžvalga parodė, kad BCAA vartojimas buvo pranašesnis už poilsį, nes BCAA skatina raumenų atsistatymą ir sumažina skausmą po sunkaus fizinio krūvio.

Be to, kitoje 9 tyrimų apžvalgoje, nustatyta, kad BCAA vartojimas padėjo vyrams sumažinti raumenų pažeidimus ir skausmą po fizinio krūvio.

Taip pat buvo įrodyta, kad BCAA vartojimas atliekant didelio intensyvumo pratimus, sumažina jaučiamo krūvio įvertinimą, t. y. kaip intensyviai žmogus jaučiasi krūvio metu.

Gali būti naudingi atsistatant po operacijos ar traumų

Maisto papildų vartojimas gali būti naudingas žmonėms, kurie atsistato po operacijos.

Tyrimas, kuriame dalyvavo 243 žmonės, patyrę dubens ar kaulų lūžius, parodė, kad tie, kurie 2 savaites po operacijos vartojo iš dalies nepakeičiamų aminorūgščių, turėjo mažiau medicininių komplikacijų nei tie, kurie aminorūgštis gavo tik iš įprastos mitybos.

Pagal 20 tyrimų, kuriuose buvo nagrinėjamas BCAA vartojimo poveikis vėžiu sergantiems žmonėms, kuriems atliekama operacija, nustatyta, kad tiems, kurie vartojo BCAA, operacijos metu sumažėjo pooperacinės komplikacijas dėl infekcijų ir skysčių kaupimasis pilvo srityje.

Be to, remiantis vieno tyrimo rezultatais, nepakeičiamų aminorūgščių papildų vartojimas gali padėti sumažinti raumenų apimties sumažėjimą vyresnio amžiaus žmonėms, sveikstantiems po kelio keitimo operacijos.

Vartojimas: rekomenduojamos normos

Kadangi organizmas negali pasigaminti nepakeičiamų aminorūgščių, svarbu jų gauti su maistu.

Jų gausu daugelyje maisto produktų, todėl nėra sudėtinga patenkinti kasdienius poreikius.

Štai jų paros norma suaugusiems, vienam kilogramui kūno svorio, remiantis Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) duomenimis:

  1. Histidinas: 10 mg;
  2. Izoleucinas: 20 mg;
  3. Leucinas: 39 mg;
  4. Lizinas: 30 mg;
  5. Metioninas: 10,4 mg;
  6. Fenilalaninas (kartu su tirozinu): 25 mg;
  7. Treoninas: 15 mg;
  8. Triptofanas: 4 mg
  9. Valinas: 26 mg.

Norėdami sužinoti, kokius aminorūgščių kiekius turėtumėte suvartoti per dieną, aukščiau pateiktus skaičius padauginkite iš savo kūno svorio kilogramais.

Šiuos aminorūgščių kiekius nesunku suvartoti, jeigu laikotės subalansuotos mitybos plano.

Papildų vartojimas bei dozavimas

Dauguma žmonių su maistu gauna pakankamai aminorūgščių.

Tačiau papildų vartojimas turi tam tikrų privalumų. 

Pavyzdžiui, sportininkai juos vartoja norėdami pagerinti pratimų efektyvumą ir atsistatymą po treniruotės.

aminorugsciu vartojimas

Šie sporto papildai būna įvairių pavidalų, t. y. milteliai, kapsulės ar skysti gėrimai, tad jie yra lengvai virškinami ir greičiau pasisavinami.

Šiuos produktus patogu vartoti iškart po sporto.

Tuomet, grįžus namo, bus galimybė pavalgyti ir taip gauti papildomą kiekį aminorūgščių iš maisto. 

Atlikus 10 aukštos kokybės tyrimų, nustatyta, kad BCAA dozės iki 255 mg vienam kūno kilogramui per dieną, gali padėti sumažinti raumenų skausmą treniruotiems asmenims po fizinio krūvio.

Be to, norėdami palaikyti tam tikrus sveikatos aspektus, pavyzdžiui, gerą nuotaiką, žmonės gali pasirinkti vartoti atskiras aminorūgštis, o ne jų mišinius.

Atlikus 11 aukštos kokybės tyrimų, nustatyta, kad 0,14–3 gramų triptofano per dieną vartojimas gali padėti pagerinti sveikų žmonių nuotaiką.

Kaip matote, dozavimas skiriasi priklausomai nuo vartojamos aminorūgšties tipo ir jūsų tikslo.

Aminorūgštys internetu

Ne kiekvienas sportuojantis turi galimybę ir laiko tinkamai maitintis, todėl rizikuojama su maistu negauti pakankamai maistinių medžiagų. Aminorūgštys – tai papildai, itin populiarūs tarp sportininkų.

Aminorūgštys – kas tai yra?

Kaip jau minėjome puslapio viršuje, aminorūgštys – tai tarsi baltymų statybiniai blokai. Aminorūgščių nauda yra neabejotina, nes jos padeda atsistatyti raumenims po sporto, saugo raumenis nuo irimo, pagerina nuotaiką, suteikia energijos sporto metu. Nepakeičiamos aminorūgštys svarbios todėl, nes organizmas jų negali pasigaminti pats, o jų privaloma gauti su maistu arba sporto papildais.

Aminorūgštys moterims patinka todėl, nes jos ne tik naudingos jų savijautai po sporto, bet ir pasižymi puikiu skoniu.

BCAA – tai trys amino rūgštys, kurios yra nepakeičiamos ir kurias būtina gauti su mityba ar papildais. BCAA sudaro trijų aminorūgščių kompleksas: leucinas, izoleucinas, valinas. BCAA vartojimas turi įvairių privalumų, tarp kurių svarbiausias yra pagalba raumenų atsistatymui po sporto treniruotės, apsauga nuo raumeninio audinio irimo. Glutaminas – tai viena iš aminorūgščių, kuri yra daugiausiai panaudojama organizme.

Aminorūgštys – papildai

Jeigu nusprendėte, kad jūsų sportinius tikslus padės pasiekti būtent aminorūgštys, tuomet beliks nuspręsti, kokie papildai yra jums tinkamiausi. Aminorūgštys sportui yra skirstomos pagal skonį, todėl jeigu nuspręsite, kad jums skonis nėra reikalingas, tuomet rinkitės papildus be skonių, nes jų tokios aminorūgštys yra visiškai grynos, t. y. jų masės dalis yra be priemaišų skoniams suteikti.

Aminorūgštys pasižymi ir skirtinga vartojimo forma. Sportuojantys.lt internetinėje parduotuvėje parduodamos skystos aminorūgštys, kapsulės ir milteliai. Viskas priklauso nuo to, kokia forma jums yra priimtiniausia ir patogiausia. Tuo atveju, jeigu nežinoti, kokį amino rūgščių papildą pasirinkti, tuomet jums gali padėti kitų pirkėjų atsiliepimai, tad derėtų juos paskaityti.

Glutamino papildai ypač padės tiems, kas atsistato po traumų, kadangi organizmui reikalingi dideli kiekiai šios amino rūgšties.

Aminorūgštys sportui

Kadangi apsilankėte būtent Sportuojantys.lt, tuomet čia pat aminorūgštys sportui (tabletės ar milteliai) gali būti įsigyjami internetu. Šie maisto papildai sportui yra itin svarbūs, jeigu jus kamuoja raumenų skausmas po treniruotės. Po užsakymo, per 1-2 darbo dienas gausite savo siuntą. Sportuojant verta pasirūpinti savo organizmu, tuomet jis atsidėkos geresniu raumenų prieaugiu ir energiją!

1️⃣Aminorūgštys - kas tai yra?

Aminorūgštys – tai baltymų sudedamosios dalys, kurios atlieka daug svarbių funkcijų organizme.

Aminorūgštys pagal tai, ar organizmas jas sugeba pasigamina pats, gali  būti: nepakeičiamos, iš dalies pakeičiamos ir pakeičiamos.

2️⃣Kokia nauda pasižymi amino rūgštys?
Amino rūgštys pasižymi nauda sveikatai ir sportui: 1. Gali pagerinti raumenų atsistatymą po krūvio, sumažinti raumenų skausmą. 2. Gali pagerinti nuotaiką, sumažinti depresijos simptomus, nerimą. { "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "Aminorūgštys - kas tai yra?", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "Aminorūgštys - tai baltymų sudedamosios dalys, kurios atlieka daug svarbių funkcijų organizme. Aminorūgštys pagal tai, ar organizmas jas sugeba pasigamina pats, gali  būti: nepakeičiamos, iš dalies pakeičiamos ir pakeičiamos." } },{ "@type": "Question", "name": "Kokia nauda pasižymi amino rūgštys?", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "Amino rūgštys pasižymi nauda sveikatai ir sportui: 1. Gali pagerinti raumenų atsistatymą po krūvio, sumažinti raumenų skausmą. 2. Gali pagerinti nuotaiką, sumažinti depresijos simptomus, nerimą." } }] }