GABA Papildai: Vartojimas ir Nauda

gaba kas tai

Turbūt ne kiekvienas yra girdėjęs apie papildą sportui, vadinamą „GABA“ (angl. Gamma-AminoButyric Acid).

Jeigu norite daugiau sužinoti apie šią medžiagą, kaip veikia GABA papildai, kokia jų nauda, tuomet šis straipsnis kaip tik jums.

Turinys

Kas yra GABA?

Gama amino sviesto rūgštis (GABA) yra natūraliai atsirandanti aminorūgštis, kuri veikia kaip neurotransmiteris jūsų smegenyse. 

GABA laikomas slopinančiu neurotransmiteriu, nes jis blokuoja arba slopina tam tikrus smegenų signalus ir sumažina jūsų nervų sistemos aktyvumą.

Kai GABA prisijungia prie jūsų smegenų baltymo, žinomo kaip GABA receptorius, jis sukelia raminamąjį poveikį. 

Tai gali padėti susidoroti su nerimo, streso, baimės jausmais bei padėti išvengti traukulių.

Dėl savo savybių, GABA papildai yra itin populiarūs internetinėje papildų parduotuvėje Sportuojantys.lt

Galbūt įtakos tam turi tai, jog gauti GABA iš maisto produktų yra labai sunku.

Kokia maiste yra GABA?

GABA yra kai kuriuose fermentuotuose patiekaluose, pvz. kimči, miso ir tempe.

Jo taip pat yra žaliojoje, juodojoje Japoniškoje Ulongo (oolong) arbatoje.

gaba gamyba 1

Maisto produktai, skatinantys GABA gamybą organizme, yra rudieji ryžiai, sojos, saldžiosios bulvės (batatai), grybai, pomidorai, špinatai, brokoliai, kopūstai, žiediniai kopūstai, Briuselio kopūstai.

GABA papildų vartojimo priežastys

Natūralus GABA raminamasis poveikis smegenims sukėlė daugybę teiginių apie GABA papildų naudojimą stresui mažinti. 

Per didelis stresas, be kita ko, yra susijęs su prastu miegu, silpnesne imunine sistema ir didesne depresijos rizika. 

Be to, žmonės, turintys tam tikrų sveikatos sutrikimų, gali turėti mažesnį GABA kiekį organizme. 

Tokie sveikatos sutrikimai yra:

Tokių sutrikimų atvejais, žmonės vartoja GABA papildus, kad suvaldytų šių sveikatos sutrikimų simptomus. 

Laikas pakalbėti apie šių maisto papildų veiksmingumą.

GABA papildai – ar jie veiksmingi?

Šiuo metu dar nėra pakankamai žinoma apie GABA papildų veiksmingumą. 

Štai keletas tyrimų, susijusių su populiaresniais GABA naudojimo būdais.

gaba naudojama

1. Nemiga

Vieno tyrimo metu, dalyviai, kurie suvartojo 300 mg GABA valandą prieš miegą užmigo greičiau nei vartoję placebą. 

Jie taip pat nurodė apie pagerėjusią miego kokybę praėjus keturioms savaitėms po gydymo pradžios.

2. Nerimas

Atliktuose dviejuose tyrimuose nustatyta, kad dalyviai, vartoję GABA papildą, labiau atsipalaidavo streso metu nei tie, kurie vartojo placebą arba L-teaniną, arba kitą papildą.

Tyrimo metu dalyviai nurodė, kad atpalaiduojantis poveikis buvo jaučiamas per valandą nuo papildo vartojimo.

3. Aukštas kraujo spaudimas

Kai kurie senesni tyrimai įvertino GABA turinčių produktų naudojimą kraujospūdžiui mažinti.

Viename tyrime nustatyta, kad kasdien vartojant fermentuotą pieno produktą, kuriame buvo GABA, po 2-4 savaičių sumažėjo kraujospūdis žmonėms, kurių kraujospūdis prieš tai buvo šiek tiek padidėjęs. 

Tai buvo lyginama su placebu.

Vėlesnis tyrimas parodė, kad GABA turinčio maisto papildo vartojimas du kartus per dieną sumažino kraujospūdį tiems, kurie serga ribine hipertenzija.

4. Stresas ir nuovargis

Japonijoje atliktas tyrimas ištyrė gėrimo, kuriame yra 25 mg arba 50 mg GABA, poveikį. 

Abu gėrimai buvo susieti su sumažintais psichinio ir fizinio nuovargio rodikliais atliekant problemų sprendimo užduotį. 

Tačiau gėrimas, kuriame yra 50 mg, pasirodė šiek tiek veiksmingesnis.

Kitas tyrimas parodė, kad šokolado, kuriame yra 28 mg GABA, vartojimas sumažino dalyvių, atliekančių problemų sprendimo užduotį, stresą. 

Dar viename tyrime, vartojant kapsules, kuriose yra 100 mg GABA, sumažėjo streso rodikliai žmonėms, atliekantiems eksperimentinę psichinę užduotį.

Nepaisant to, norint visiškai suprasti GABA papildų naudą, reikia ilgesnių tyrimų, kuriuos dalyvauti didesnis kiekis dalyvių.

Koks yra GABA papildų šalutinis poveikis?

Galimas šalutinis GABA papildų poveikis nebuvo tinkamai ištirtas, todėl sunku žinoti, ko tikėtis.

Kai kurie dažniausiai pastebėti šalutiniai poveikiai yra šie:

gaba salutinis poveikis

Taip pat neaišku, ar GABA sąveikauja su kokiais nors vaistais ar kitais papildais. 

Jei norite išbandyti GABA, rekomenduotina pirmiausia pasitarti su savo šeimos gydytoju ar vaistininku.

Apibendrinimas

GABA atlieka svarbų vaidmenį mūsų organizme kaip cheminis „pasiuntinys“ (neurotransmiteris). 

Kai kurie tyrimai rodo, kad šis sporto papildas gali padėti sumažinti stresą, nuovargį, nerimą ir nemigą. 

Tačiau daugelis atlitkų tyrimų yra pasenę arba atlikti su per mažai žmonių.

Tačiau norint geriau suprasti galimą GABA vartojimo naudą, reikia daugiau didesnės apimties tyrimų.