Prieštreniruotiniai Papildai Energijai – Gerai ar Blogai?

energetikai

Turinys

Pre-workout papildai tampa vis populiaresni.

Juos išbandžiusieji tvirtina, kad šie maisto papildai sportui gali pagerinti treniruotės efektyvumą ir suteikti energijos, kad turėtumėte pakankamai jėgų sudėtingiausių treniruočių metu.

Tačiau, daugelis ekspertų teigia, kad papildai energijai yra galimai pavojingi ir apskritai nereikalingi.

Šiame straipsnyje paaiškinta viskas, ką reikia žinoti apie pre-workout papildus, įskaitant jų naudą bei galimą pavojų sveikatai.

Beje, savo asortimente taipogi turime energetikų, tad galite paanalizuoti, kuo skiriasi jų sudėtys ir galbūt išsirinkti sau labiausiai tinkamą!

Kas yra pre-workout papildai?

papildai

Pre-workout papildai – kartais vadinami energetikais – tai daugybę ingredientų turintis maisto papildas, skirtas suteikti daugiau energijos ir pagerinti treniruotės efektyvumą.

Dažniausiai tai yra miltelių pavidalo medžiaga, kurią reikia sumaišyti su vandeniu ir išgerti prieš treniruotę.

Nors tokių mišinių egzistuoja nesuskaičiuojama galybė, vis dėlto, juose trūksta sudėtinių dalių nuoseklumo.

Daugumos pre-workout papildų sudėtyje galima rasti aminorūgščių, B grupės vitaminų, kofeino, kreatino ir saldiklių, tačiau, priklausomai nuo prekės ženklo, medžiagų kiekiai gali labai skirtis.

SANTRAUKA

Prieštreniruotiniai papildai – tai maisto papildai, pagerinantys sportinę veiklą ir suteikiantys energijos prieš treniruotę. Tačiau, jie neturi nustatyto ingredientų sąrašo.

Ingredientai, galintys padidinti energiją per treniruotę

Prieštreniruotinių papildų efektyvumo tyrimų skaičius yra labai ribotas.

Nepaisant to, kai kurie tyrimai visgi rodo, kad tam tikri ingredientai gali būti naudingi fizinio krūvio efektyvumui (1).

Azoto oksido pirmtakai

Azoto oksidas yra natūrali jūsų organizme gaminama medžiaga, kuri atpalaiduoja kraujagysles ir pagerina kraujotaką.

Kai kurios įprastos jūsų organizmo naudojamos medžiagos azoto oksidui gaminti yra ir energetikų sudėtyje.

Tai L-argininas, L-citrulinas ir maistinių nitratų šaltiniai, tokie kaip burokėlių sultys.

Keli nedidelio masto tyrimai rodo, kad organizmo papildymas šiomis medžiagomis padidina deguonies bei maistinių medžiagų pernešimą į raumenis ir taip galimai pagerina sportinę veiklą (2).

Kadangi dauguma turimų tyrimų buvo atlikti tik su jaunais vyrais, nėra aišku ar šie rezultatai gali būti taikomi ir kitoms žmonių grupėms. Reikėtų atlikti daugiau tyrimų.

Kofeinas

Kofeinas yra dažnai naudojama prieštreniruotinių papildų sudėtinė dalis, siekiant padidinti energiją ir koncentraciją.

Vienas iš populiariausių stimuliatorių – kofeinas – gali pagerinti protinį budrumą, atmintį, treniruočių efektyvumą ir padidinti sudeginamų riebalų kiekį (3).

Kreatinas

Kreatinas yra cheminis junginys, natūraliai gaminamas jūsų organizme.

Pirmiausia jis kaupiasi griaučių raumenyse ir atlieka labai svarbų vaidmenį gaminant energiją bei raumenų jėgą.

Jis dažnai įtraukiamas į energetikų sudėtį, bet taip pat yra vartojamas ir kaip atskiras papildas. Kreatinas yra ypač populiarus tarp sunkiaatlečių, kultūristų ir kitų jėgos sportininkų.

Tyrimai rodo, kad vartojant kreatino papildą jūsų organizme gali padidėti šios medžiagos atsargos, o tai gali padėti pagreitinti jėgų atstatymą, padidinti raumenų masę, jėgą ir treniruočių našumą (4).

SANTRAUKA

Įrodyta, kad prieštreniruotinių papildų ingredientai, tokie kaip kreatinas, kofeinas ir azoto oksido pirmtakai, užtikrina treniruotės efektyvumą ir našumą.

Papildai energijai – TOP 9

papildai energijai1. Kofeinas su L-teaninu

Visi esame susipažinę su kofeinu, žinome, kur jis randamas ir koks jo poveikis. 

Daugeliui iš mūsų kofeinas yra tarsi mūsų ištikimas pagalbininkas, kurio griebiamės vos atsikėlus ryte, vos išlipę iš lovos.

Nors kofeinas veikia gana gerai ir yra plačiai prieinamas visame pasaulyje, jis taip pat gali turėti ir nemalonių poveikių. 

Kofeinas gali padaryti mus nervingus, irzlius ir gali dirginti virškinimo traktą.

Laimei, tyrimai parodė, kad natūrali aminorūgštis, esanti arbatoje, vadinama L-teaninu, gali natūraliai panaikinti mūsų minėtus neigiamus kofeino poveikius, skatindama atsipalaidavimą, pažinimo funkciją, pagerindama emocinę būseną. Skamba visai neblogai!

2. Geležies papildai

Geležis yra ne tik pastatų statybinė medžiaga, bet ir esminis jūsų kūno elementas. 

Negaunant pakankamai geležies, jūsų kūnas negali sukurti baltymo, vadinamo hemoglobinu, kuris yra atsakingas už deguonies transportavimą iš plaučių į likusį kūną, o tai yra gana svarbu!

Jei jūsų organai ir audiniai (įskaitant smegenis) negauna pakankamai deguonies, tuomet jaučiatės pavargę, vangūs, mieguisti ir dažnai – net kaprizingi.

Geležies gaunama su maistu, jei mūsų mityba yra subalansuota.

Geležis dažniausiai randama mėsoje ir jūros gėrybėse, o vegetarai, veganai ir kiti žmonės, kurie su maistu negauna pakankamai geležies, gali apsvarstyti galimybę vartoti geležies papildus sportui, kad papildytų savo mitybą.

Siūlome pasitarti su gydytoju arba mitybos specialistu, kad įsitikintumėte, jog surenkate kūnui reikalingą kiekį geležies arba susidaryti patikimą mitybos planą.

3. Citrulino papildai sportui

Citrulino papildai atpalaiduoja ir plečia kraujagysles, kad padidintų kraujo tekėjimą į kūną.

Daugiau kraujo į jūsų kūno audinius reiškia daugiau deguonies ir vitaminų, prieinamų jūsų raumenims ir smegenims. 

O laimingos smegenys ir raumenys reiškia, kad turėsite pakankamai energijos savo dienos darbams.

Tyrimai parodė, kad citrulino papildai sportui gali padidinti fizinio krūvio efektyvumą ir padeda organizmui atsigauti po treniruotės.

4. Vitamino B12 papildai

Kaip ir dauguma B grupės vitaminų, vitaminas B12 padeda jūsų organizmui natūraliai pasigaminti energijos iš suvartoto maisto.

Maisto produktai, kuriuose yra didžiausias vitamino B12 kiekis – tai mėsa, žuvis ir pieno produktai, o vegetarai, veganai ir kiti žmonės, kurie nesuvartoja pakankamai minėtų maisto produktų, galėtų apsvarstyti galimybę papildyti savo racioną vitamino B12 maisto papildais.

Neturėdami pakankamai šio vitamino, galite nuolat jaustis pavargę ir mieguisti. 

Negeras jausmas, kai turi daug ką veikti!

papildai energijai5. Melatonino maisto papildai

Viena iš paprasčiausių energijos trūkumo priežasčių, žinoma, yra miego trūkumas

Be miego mūsų kūnas negali atsinaujinti ir tinkamai pasiruošti ateinančiai dienai.

Dėl įvairių aplinkybių, dauguma suaugusiųjų negali miegoti tiek, kiek rekomenduojama, norint būti energingiems, žvaliems ir sveikiems. 

Įtraukus į savo racioną melatonino maisto papildus, pagaliau galėsime gauti pakankamai kokybiško poilsio, kurio nusipelnėme.

Melatoninas – tai natūralus hormonas, kurį gamina mūsų organizmas, kuris yra tarsi signalas mūsų organizmui užmigti. 

Kartais, kai mūsų organizmas negamina pakankamai melatonino, tad tokiais atvejais gali kankinti nemiga.

Tačiau kai kurie patiria lėtinę nemigą, dėl kurios gali išsivystyti nuolatinis vangumas, nuotaikų svyravimai ir kiti nemalonūs padariniai.

Laimei, melatonino papildus gali vartoti žmonės, sergantys periodine arba lėtine nemiga

Ir skirtingai nei daugelis kitų mieguistumo priemonių, jis nesudaro priklausomybės ir nesukelia abstinencijos simptomų, kai jo vartoti nereikia!

6. Tirozino papildai sportui

Tirozinas yra medžiaga, kuri randama maisto produktuose, kuriuose yra daug baltymų (pvz.: žuvyje, kiaušiniuose, mėsoje ir kt.).

Tirozinas leidžia organizmui gaminti neuromediatorius, kurie yra tarsi maži signalai, kuriuos jūsų smegenys naudoja siųsdamos pranešimus įvairioms smegenų dalims.

Trūkstant pakankamai šių neuromediatorių, smegenims gali prireikti daugiau laiko atlikti užduotis, todėl galite jaustis vangūs, pavargę ir tai dar gali turėti neigiamos įtakos jūsų atminčiai! 

Šių neuromediatorių smegenyse taip pat mažėja esant dideliam stresui ar nerimui, todėl esame pažeidžiami, kai mums jų labiausiai reikia.

Papildydami savo racioną tirozinu, galime jaustis budrūs, žvalūs ir pasiruošę susidoroti su gyvenimo iššūkiais.

Kaip ir minėjome, tirozino galite rasti baltyminiame maiste arba proteino kokteiliuose.

7. Ashwagandha maisto papildai

papildai energijaiAshwagandha –  tai vaistinė žolelė, dažniausiai naudojama Indijoje.

Ashwagandha naudojama šimtmečius, siekiant padėti organizmui susidoroti su fiziniu ir psichiniu stresu.

Bėgant metams ashwagandha buvo kruopščiai ištirta šiuolaikinio mokslo ir patvirtinta kaip itin naudinga organizmui.

Atlikto tyrimo metu buvo nustatyta, kad pas dalyvius, kurie vartojo ashwagandha papildus, kortizolio kiekis organizme buvo 28% mažesnis. 

Kortizolis yra hormonas, dėl kurio mūsų kūnas reaguoja į stresą, todėl mažesnis šio hormono lygis leis jums jaustis labiau atsipalaidavusiems ir budriems.

Kai mūsų gyvenime patiriama mažiau fizinio ir psichinio streso, tuomet galime efektyviau panaudoti savo protą ir kūną bei per tą patį laiką padaryti daugiau.

8. Kreatino papildai sportui

Kaip jau daugelis žino, kreatinas – tai medžiaga, randama daugelyje papildų sportuojantiems ir natūraliai randama raudonoje mėsoje, žuvyje, paukštienoje bei kiaulienoje.

Kreatinas veikia kartu su kūno energijos gamybos procesu iš maisto ir gali greitai suteikti energijos, kai mums reikia padaryti ką nors ypač sunkaus ar sekinančio.

Iš tikrųjų, kreatino papildai sportui – tai viena iš labiausiai ištirtų medžiagų pasaulyje ir, kaip nustatyta, kreatinas pagerina sportinę ir protinę veiklą, dėl papildomos energijos pliūpsnio, kurį jis suteikia organizmui.

9. Kofermentas Q10 (CoQ10)papildai energijai

Kofermentą Q10 (dar vadinamas tiesiog CoQ10), gaminamas organizmo ir randamas visų tipų ląstelėse.

Jūsų kūnas gali naudoti CoQ10 energijos gamybai ir apsisaugojimui nuo tam tikrų rūšių žalos.

Tačiau be CoQ10, jūsų ląstelės bus ne tokios sveikos ir negalės tinkamai augti. 

O juk to mes visi norime išvengti.

Kai kurie žmonėms gali turėti nepakankamą kiekį kofermento Q10.

Tai gali būti vyresnio amžiaus žmonės bei sergantys tam tikromis ligomis, pvz., II tipo cukriniu diabetu, tam tikromis vėžio formomis ar širdies ligomis.

Šioms žmonių grupėms ypač svarbu įsitikinti, kad jų kofermento Q10 lygis yra pakankamas.

Priešingu atveju gali padėti CoQ10 maisto papildas.

Galima neigiama pre-workout papildų pusė

energetikai
Nors prieštreniruotiniai papildai paprastai yra saugūs, tačiau jie nėra visiškai nepavojingi.

Jei galvojate apie šių papildų vartojimo įtraukimą į savo treniruočių režimą, pirmiausia apsvarstykite jų galimus trūkumus.

Dirbtiniai saldikliai ir cukraus alkoholis

saldikliaiEnergetikų sudėtyje dažnai yra dirbtinių saldiklių ar cukraus alkoholio.

Nors jie pagerina skonį be papildomų kalorijų, tam tikri saldikliai kai kuriems žmonėms gali sukelti žarnyno veiklos sutrikimus ir diskomfortą.

Ypač didelis suvartoto cukraus alkoholio kiekis gali sukelti nemalonius simptomus, tokius kaip dujų kaupimasis, pilvo pūtimas ir viduriavimas.

Visa tai gali sutrikdyti jūsų treniruotę (5).

Kai kuriems žmonėms, vartojusiems dirbtinius saldiklius, tokius kaip sukralozė, pasireiškė panašūs virškinimo sutrikimai. Tačiau, šie simptomai nebuvo moksliškai įrodyti (6).

Būtų geriau vengti energetikų, kurių sudėtyje yra didelis kiekis panašių saldiklių. Priešingu atveju, pirmiausia pabandykite vartoti nedidelį kiekį, kad pamatytumėte jūsų organizmo reakciją.

Kofeino perteklius

Pagrindinis energijos suteikiantis daugumos prieštreniruotinių papildų sudėties elementas yra kofeinas.

Per didelis šio stimuliatoriaus vartojimas gali sukelti tam tikrus neigiamus šalutinius poveikius, tokius kaip padidėjęs kraujo spaudimas, sutrikęs miegas ir nerimas (7).

Daugumos prieštreniruotinių papildų sudėtyje kofeino kiekis yra maždaug toks pats, kaip ir 1-2 puodeliuose (240-475 ml) kavos, tačiau, jei per dieną šios medžiagos dar papildomai gaunate iš kitų šaltinių, gali būti nesunku suvartoti per daug.

SANTRAUKA

Tam tikros prieštreniruotinių papildų sudėtinės dalys gali sukelti neigiamus šalutinius poveikius. Prieš perkant papildus, visada patikrinkite produktų aprašymus.

Ar turėtumėte vartoti pre-workout papildus?

papildai energetikaiPre-workout papildai yra geras pasirinkimas tiems, kuriems treniruotės metu trūksta energijos, motyvacijos ir nepavyksta išsitaškyti bei maksimaliai apkrauti daromą raumenų grupę.

Nepaisant to, jei jums trūksta energijos ar turite sunkumų atlikti visą treniruotę, galbūt neturėtumėte automatiškai griebtis papildų vartojimo.

Pakankamas skysčių suvartojimas, miegas ir mityba yra būtini bet kuriai treniruotei, siekiant optimizuoti jėgos lygį ir padėti atkurti raumenis.

Be to, dėl skirtingos ir nenuoseklios energetikų sudėties tampa sunku nustatyti jų efektyvumą.

Tyrimai nepatvirtino, kad šie papildai gali būti veiksmingesni nei sveiki maisto produktai, kuriuose yra tų pačių maistinių medžiagų.

Pavyzdžiui, bananas ir puodelis kavos yra tinkama, pigi ir prieinama energetiko alternatyva.

Vis dėlto, jei pastebėsite, kad tam tikras prieštreniruotinis papildas jums tinka, nėra jokios priežasties nustoti jį vartoti.

Tiesiog atkreipkite dėmesį į jo sudėtį ir bendrą suvartojamą kiekį.

SANTRAUKA

Prieštreniruotiniai papildai gali padėti lengviau atlikti sunkesnę treniruotę, tačiau negali atstoti subalansuotos mitybos, kokybiško miego ir tinkamo suvartojamų skysčių kiekio. Jei vartosite šį maisto papidlą, atkreipkite dėmesį į jo sudėtį ir stebėkite bendrą suvartojimo kiekį.

Išvados

Pre-workout papildai, pirmiausia, yra vartojami, kad pagerinti sportinę veiklą ir padidinti energiją treniruotės metu ir pačios treniruotės efektyvumą.

Jeigu prieštreniruotinių papildų nevartojate, tuomet norėdami pagyvinti savo treniruotę, vietoj šio papildo rinkitės maistingus, energijos teikiančius maisto produktus, tokius kaip bananai ir kava.

Tačiau, jei norite vartoti energetiką, įsiskaitykite į jo aprašymą ir šį maisto papildą vartokite taip, kaip nurodyta, neviršydami rekomenduojamos normos.

Tuomet savo treniruotę galėsite atlikti daug stipriau ir lengviau. 

Asmeniškai mes nusipirkę naują, nebandytą energetiką, bandome jo vos trečdalį ar pusę porcijos tam, kad pajaustumėme jo poveikį.

Taipogi, atsižvelgiame, kad nebūtų itin didelis kiekis kofeino, nes mėgstame kavos išgerti dar dienos eigoje.

Taip apsaugome save nuo kofeino pertekliau organizme.

Žinoma, nenaudojame prieštreniruotinio papildo prieš kiekvieną treniruotę, o tik prieš sunkesnes treniruotes.

Patys esame pamėgę  Cellucor firmos energetikus. 

Beje, jeigu reikia pagalbos renkantis, galite kreiptis, mielai padėsime!