Kolagenas: Papildai, Nauda, Vartojimas

kolagenas

Kolagenas – tai ląstelių atsinaujinimui būtinas baltymas, kurį sintetina pats organizmas.

Deja, bet su amžiumi kolageno gamyba po truputį mažėja.

Kai kurie žmonės mano, kad kolageno papildai gali padėti palaikyti savo odos, sąnarių bei plaukų sveikatą.

Jų kasdien vartojami kolageno milteliai, dedami į savo rytinį gėrimą, pvz. arbatą, kavą ar susiplaktą kokteilį ir išgeriami kartu su tuo gėrimu.

O kaip iš tiesų yra su kolageno nauda?

Atsakymai šiame straipsnyje.

Turinys

Kolagenas – kas tai?

Kolagenas yra gausiausias baltymas esantis kūne, kuris vienodai svarbus moterims ir vyrams.

Šis baltymas yra sausgyslių, raiščių, odos, raumenų struktūroje (1).

kolagenas reikalingas

Kolagenas svarbus ne tik odai, bet ir kaulams, sąnariams (2).

Pastaraisiais metais išpopuliarėjo kolageno papildai sportui ir sveikai gyvensenai.

Šie papildai daugiausia yra miltelių pavidalo iš kurių gali būti pasigaminamas „geriamas kolagenas“.

Kai kurie žmonės teiraujasi: hidrolizuotas kolagenas – kas tai?

Sąvoka „hidrolizuotas kolagenas“, nors ir skamba įmantriai, tačiau čia nėra jokios mistikos.

Hidrolizuotas reiškia, kad kolagenas buvo suskaidytas, kad būtų lengviau įsisavinamas.

Kai kurie maisto produktai gali natūraliai aprūpinti organizmą kolagenu.

Be to, kosmetikos įmonės naudoja kolageną dėl jo drėkinančių savybių ir deda juos į savo gaminamus veido serumus bei drėkinamuosius kremus.

Kolageno maisto šaltiniai

Kolageno yra maiste, kurio sudėtyje yra želatinos.

Želatina – tai baltyminė medžiaga, gaunama iš kolageno, kuris buvo perdirbtas.

Kolageno randama visuose gyvūnuose ir jis koncentruojasi kai kuriose gyvūno dalyse, pavyzdžiui, odoje ir sąnariuose.

Štai keli maisto produktų, kuriuose gausu kolageno (3):

  • gyvūnų kaulai ir oda (pvz. patiekalai iš vištienos, kiaulienos, kaulų sultiniai);
  • tam tikrų rūšių jūros gėrybės („jūrinis kolagenas“).

kaip gauti kolageno

Kadangi kūnas natūraliai gamina kolageną iš aminorūgščių, turėtumėte suvartoti pakankamai baltymų iš maisto produktų, tokių kaip paukštiena, žuvis, pupelės ir kiaušiniai.

Vitaminas C yra labai svarbus kolageno sintezei, o šio vitamino trūkumas gali sutrikdyti kolageno gamybą.

Kad to išvengti, reikėtų valgyti pakankamai maisto produktų, kuriame yra gausu vitamino C.

Pvz. paprika, brokoliai, citrusiniai vaisiai (4).

Virškinimo fermentai skaido maiste esantį kolageną į atskiras aminorūgštis ir peptidus. 

Tačiau papilduose esantis kolagenas jau buvo suskaidytas arba hidrolizuotas, todėl manoma, kad jis pasisavinamas efektyviau nei kolagenas iš maisto.

Kolageno papildų nauda sveikatai

1. Gali pagerinti plaukų ir nagų sveikatą

Papildas kolagenas ir jo vartojimas gali padidinti nagų stiprumą, nes apsaugo nuo trapumo. 

Be to, kolagenas plaukams, nagams gali padėti augti ilgesniems bei tvirtesniems (5).

2. Gali pagerinti odos būklę

Kolagenas yra pagrindinė odos sudedamoji dalis.

Jis odai stiprinti ir suteikti elastingumo bei pakankamą drėkinimą. 

Senstant jūsų kūnas gamina mažiau kolageno, todėl oda išsausėja ir susidaro raukšlės (6).

Tačiau keli tyrimai parodė, kad kolageno peptidai arba papildai, kurių sudėtyje yra kolageno, gali padėti sulėtinti odos senėjimą, nes sumažina jos sausumą ir susiraukšlėjimą.

Tyrimuose, kuriuose daugiausia dėmesio buvo skirta moterims, nustatyta, kad 69 dienas vartojant 3–10 gramų kolageno per dieną, pagerėjo odos elastingumas ir drėkinimas (7).

Šie papildai gali veikti skatindami jūsų organizmą gaminti kolageną. 

Be to, kolageno papildai odai gali skatinti gamybą kitų baltymų, padedančių struktūrizuoti odą, įskaitant elastiną ir fibriliną.

3. Gali sumažinti sąnarių skausmą

Kolagenas sąnariams padeda išlaikyti kremzlės, t. y. audinio, saugančio jūsų sąnarius, vientisumą.

Kadangi su amžiumi kolageno kiekis jūsų organizme mažėja, padidėja degeneracinių sąnarių ligų, tokių kaip osteoartritas, rizika (8).

amzius ir kolagenas

Kai kurie tyrimai rodo, kad kolageno papildai gali padėti pagerinti osteoartrito simptomus ir sumažinti bendrą sąnarių skausmą.

Tyrimai, kuriuose dalyvavo osteoartritu sergantys žmonės, parodė, kad vartojant kolageną žymiai sumažėjo sąnarių sustingimas ir bendri osteoartrito simptomai (9).

Tyrėjai iškėlė teoriją, kad papildomas kolagenas gali kauptis kremzlėje ir paskatinti jūsų audinius gaminti kolageną. 

Savo ruožtu tai gali sumažinti uždegimą, geresnį sąnarių palaikymą ir sumažinti skausmą.

Po kiek laiko jaučiamas kolageno vartojimo poveikis?

Kolageno apykaita yra lėtas procesas. 

Taigi, nepaisant to, kokiu tikslu vartojate kolageną (odos sveikatai, sąnarių skausmo malšinimui), prireiks bent 8 savaičių, kol pastebėsite teigiamą poveikį (10).

Todėl turėtumėte būti kantrūs ir kurį laiką nesitikėti rezultatų.

Kas sukelia kolageno trūkumą?

Senstant kolageno gamyba natūraliai mažėja. 

Šie pokyčiai lemia būdingus senėjimo požymius, tokius kaip raukšlės, sausa bei suglebusi oda. 

Skeleto sistemoje esančio kolageno vientisumas taip pat mažėja su amžiumi, todėl mažėja ir kaulų stiprumas (11).

Nors kolageno mažėjimas organizme ir iš to kylanti žala senstant yra neišvengiama, tam tikri mitybos ir gyvenimo būdo veiksniai gali paspartinti šį procesą.

kolageno mazejimas

Rūkymas skaido kolageną ir sukelia odos senėjimą, raukšlių atsiradimą ir elastingumo praradimą (12).

Dažnas alkoholio vartojimas paspartina odos senėjimą, nes sumažina kolageno gamybą ir pažeidžia odos atstatymo mechanizmus (13).

Be to, maitinantis nesveiku maistu, dėl kurio itin padidėja pridėtinio cukraus suvartojimas, gali taip pat paspartinti odos senėjimą (14).

Per dažnas deginimasis saulėje taip pat gali būti kenksmingas, nes tai sumažina kolageno gamybą (15).

Todėl lepinantis savo kūną saulės poveikiu, nepamirškite apsauginio kremo nuo saulės.

Kolageno papildų šalutinis poveikis

Kolageno papildai paprastai yra saugūs ir šalutinis poveikis pasitaiko retai.

Tačiau kai kurie papildai gaminami iš žuvies, kiaušinių, vėžiagyvių dalių. 

Šiems maisto produktams alergiški žmonės turėtų vengti kolageno papildų, pagamintų iš šių ingredientų.

Kai kurie žmonės po kolageno papildų vartojimo pajuto rėmenį, apsunkimą pilve.

Nepaisant to, daugumai žmonių šie papildai yra saugūs.

Apibendrinimas

kolagenas 1

Kolageno papildai gali turėti naudos sveikatai (sumažinti sąnarių skausmą, pagerinti odos, nagų, plaukų būklę) ir tik retais atvejais gali sukelti nepageidaujamą šalutinį poveikį.

Kolageno papildai yra saugūs, juos vartoti paprasta.

O norint įsitikinti kolageno nauda, reikėtų jo vartojimą išbandyti pačiam.