fbpx

KAIP NUMESTI SVORIO? 7 ŽINGSNIAI

Kiekvienam yra kilusi mintis: kaip numesti svorio? Juk daugelį tiek sportuojančių, tiek nesportuojančių žmonių dažnai kamuoja atrodytų sudėtinga savojo kūno priežiūros problema, kuri nuolat apie save primena tiek judant, tiek žiūrint į save veidrodyje, t. y. antsvoris. Vieni kovoja su juo visą savo gyvenimą, o kiti sočiai prisikerta vakarais, dar atsikelia užvalgyti naktį. Tačiau susidaro toks įspūdis, kad į jų kūną joks maistas tiesiog nepatenka, o iškart pasišalina. Kadangi ne visi galime džiaugtis tokia ypatinga genetine kompozicija savo DNR ląstelėse, todėl Jūsų dėmesiui – paprasti patarimai kaip numesti svorio.

Kaip numesti svorio?

Į šį klausimą atsakyti galėsime tik susipažinus su antsvori sąvoka

kaip numesti svorioJeigu norite numesti svorio, pirmiausiai turite suvokti, kas yra antsvoris.  Antsvoris – tai per didelis žmogaus svoris lyginant su jo kūno dydžiu. Antsvoris taip pat vadinamas ir nutukimu, nors nutukimu laikymas didelis antsvoris ir riebalų susikaupimas organizme.

Pagal 2007 m. paskelbtą 5 metus trukusį tyrimą, kurio metu stebėti 8000 žmonių, įskaitant 1200 porų tarp 12 ir 28 metų. Nustatyta, kad vedę vyrai ir ištekėjusios moterys priaugo žymiai daugiau svorio, nei kartu gyvenusios, tačiau nesusituokusios poros. Mažiausiai svorio priaugo viengungiai. Pasak tyrimo autorės, vedybos sumažina paskatas išlikti lieknam (-ai).

Kodėl atsiranda antsvoris?

Antsvoris atsiranda ne per akimirką ir ne per mėnesį. Dažniausiai antsvoris mums signalizuoja apie netinkamą gyvenimo būdo vedimą, apie mūsų organizme slypinčią ligą arba psichologines problemas. Ką turime omenyje minėdami netinkamą gyvenimo būdą? Tai mūsų kasdieniniai įpročiai, kurie turi neigiamą atspalvį ir suponuoja antsvorio atsiradimą. Į šį sąrašą reikėtų įtraukti netinkamą ar per mažai subalansuotą mitybą, per mažą fizinio aktyvumo lygį arba apskritai fizinio aktyvumo nebuvimą, piktnaudžiavimą alkoholiniais gėrimais ir pan.

Jei pradėtume kalbėti apie psichologines problemas, reikėtų pasinerti giliai į save ir surasti tam tikras psichologines spragas ir rodiklius. Dėl tų spragų  mes galimai suvartojame daug daugiau kalorijų nei turėtume ir taip tarsi patys kasame sau duobę. Nes didiname savo antsvorį ir pamažu žalojame savo organizmą maistu, kuris yra lyg atsvara kitoms mūsų gyvenime kylančios problemos, pvz. stresas darbe, namuose ar pan. Jeigu kalbėtume apie organizme slypinčias ligas, reikėtų pripažinti, kad taip pat yra gan dažna kai kurių žmonių turimo kūno antsvorio priežastis. Ir su ja dažnas iš asmenų net nėra susipažinęs, kadangi tam reikalinga kreiptis į sveikatos priežiūros specialistą ir atlikti tam tikrus tyrimus. Juk savaime tokių ligų nusistatyti negalime. Į šį sąrašą galime įtraukti endokrininės sistemos sutrikimus, taip pat genetinius faktorius. Tad pirmiausiai plačiau aptarkime antsvorio priežastis, kurios yra susiję su netinkamu gyvenimo būdu, kad susidarytumėme platesnį vaizdą.

1.Kokie produktai neleidžia numesti svorio?

kaip numesti svorioMinėdami sąvoką netinkamas gyvenimo būdas, mes turime omenyje tai, kad mūsų antsvorį stipriai lemia tai, kaip mes gyvename kiekvieną savo gyvenimo dieną ir kokius kasdieninius įpročius puoselėjame. Kiekvieną dieną mes valgome tam tikrą maistą ir judame (kas daugiau, kas mažiau), nes visa tai yra būtina mūsų egzistencijai.

Atkreipiant dėmesį į mūsų kasdieninę mitybą, vertinant mūsų visuomenę, galima daryti išvadą, kad lietuvių mityboje dominuoja šaldytų pusbfabrikačių gaminiai. Pvz. šaldyti gaminiai: koldūnai, blyneliai, cepelinai, picos, bulvių kukuliai, batonai su česnako įdaru ir t. t.. Taip pat riebi mėsa (pvz. kiauliena), dešros ir dešrelės (daugumą tų, kurios randamos įvairiose parduotuvėse ir kurių kaina itin žema). Žinoma, ir greitas maistas (pvz. mėsainiai, bulvytės, kebabai, tortilijos, čeburekai, kibinai, greito paruošimo užpilamos sriubos ir t. t.). O kaipgi be riebių padažų (majonezas, česnakinis padažas, pikantiškas padažas, salotų padažai, dauguma pomidorų padažų ir t. t.) ar miltinių patiekalų (kuriems pagaminti naudojami balti nepilno grūdo miltai).

Kitaip tariant, lietuviai valgo pernelyg daug maisto, kurio maistinė vertė yra, švelniai tariant, prasta ir menka. Todėl sunku kalbėti apie stangrų kūną be antsvorio ir normalų kūno svorį, jeigu dedame į burną produktus, kuriuos išvardinome prieš tai, nes tai tiesiog nėra suderinama.

2.Maistinės skaidulos padės numesti svorio

Taip pat verta paminėti, kad gan didelė problema yra ta, kad mes, lietuviai, valgome nepakankamai maistinių skaidulų, pvz. daržovių. „Kodėl turėtume valgyti daug daržovių, juk jos brangios ir nuo jų sunku pavalgyti?!”, galimai paklausite Jūs. Reikėtų nepamiršti, kad maistinės skaidulos yra svarbios tinkamam mūsų organizmo virškinimo sistemos funkcionavimui. Taip apr itin prisideda prie mūsų siekiamo kūno svorio sumažinimo ir bendros mūsų savijautos pagerinimo.

numesti svorioMaistinių skaidulų galima rasti daržovėse, vaisiuose, pilnagrūdėje duonoje. Maistinės skaidulos skirstomos į vandenyje tirpias ir netirpias. Vandenyje tirpios maistinės skaidulos mažina blogojo cholesterolio kiekį kraujyje. Avižose – daugiau tirpiųjų maistinių skaidulų. Daržovėse yra daugiau tirpiųjų skaidulų nei grūduose. Netirpios skaidulos padidina išmatų tūrį ir gerina žarnyno veiklą. Kviečiuose, kukurūzuose ir ryžiuose daugiausiai yra netirpių maistinių skaidulų. Per parą žmogus turi gauti ne mažiau 12 g maistinių skaidulų. Optimalu būtų gauti 25 – 35 g maistinių skaidulų per parą. Tad nepamirškite valgyti daug daržovių ir būsite ne tik liekesni, bet ir žymiai sveikesni bei energingesni.

3.Ligų ir genetikos sąsajos su svorio metimu

Bandant numesti svorio, gali kilti problemų, kad svoris tiesiog nekrenta, ar krenta ne taip sparčiai, kaip turėtų. Atrodytų, susitvarkėme mitybą ir valgome sveikai bei reguliariai, pakankamai judame ir sportuojame, tačiau kūno svoris krenta ne itin ženkliai. Dėl tokių problemų gali būti kaltos mūsų organizmo ligos, hormonai arba genetiniai faktoriai. Kas liečia ligas, dažniausiai dėl neaiškaus viršsvorio atsiradimo, didelių svorio svyravimų ar pan., yra kalti mūsų organizmo endokrininiai sutrikimai.

Dažniausios endokrinologinės ligos: diabetas, antinksčių ligos, skydliaukės ligos, nutukimas, hormonų pusiausvyros sutrikimas ir kt. Kalbant apie genetinius faktorius, reikalinga paminėti tai, kad jeigu mūsų giminaičiai genetiškai linkę į viršsvorį, tą patį polinkį galime paveldėti ir mes. Apie antsvorio sąsajas su paveldimumu yra netgi atlikti tyrimai su dvyniais, kurie augo skirtingose šeimose. Tyrimai parodė, kad tiriami dvyniai savo kūno svoriais buvo labiau panašesni į savo tėvus, o ne įtėvius, su kuriais jie augo ir gyveno.

4.Psichologinės problemos, kurios neleidžia mums numesti svorio

sveikataKaip jau minėjome šiek tiek anksčiau, psichologinės bėdos iš pirmo žvilgsnio atrodo nekaltai ir jų iškart nesusiejame su savo organizmo būkle ar kūno riebalinio sluoksnio procentu. Juk nenorime tikėti, kad mūsų patiriamas stresas darbo vietoje ar šeimyniniame lizdelyje yra kažkaip atsakingas dėl mūsų turimo 10 kg viršsvorio ar potraukio valgyti saldumynus ar greitą maistą. Visa taip atrodo nesusiję tol, kol neįsigiliname į save, savo kasdieninę veiklą, patiriamas emocijas, užgniaužtus jausmus ir t. t. Tad pereikime nuo teorinių pasamprotavimų link konkrečių praktinių pavyzdžių, kurie aiškiau iliustruos mūsų pateikiamus teiginius.

5.Stresas atsakingas už mūsų viršsvorį

Taigi, įsivaizduokite, kad patiriate didelį stresą, kadangi darbe keletą savaičių esate priversti dirbti viršvalandžius, kartais netgi iki vėlumos. Todėl grįžus namo, vietoj supratingo sutuoktinio, kuris paguostų ir užjaustų, gaunate priekaištų laviną dėl nepagamintos vakarienės, nepakeistos lemputės ar nesutvarkytų namų. Savo organizme jaučiate nuovargį, emocinę tuštumą, nerimą ir įtampą, o laikui bėgant ir esant sistemiškam tokių emocijų antplūdžiui, jaučiate nuolatinę ir atrodytų nesibaigiantį stresą.

Kadangi laiko turite palyginus nedaug, nes esate apkrauti darbais ir šeimyninėmis pareigomis, todėl pasigaminti sveiką maistą, paprasčiausiai nėra laiko ir noro. Todėl pradedate dažniau rinktis greitąjį maistą, pusfabrikačius, saldumynus ir kitą panašų nesveiką maistą. Kadangi suvalgius tokio maisto nėra sugaištama daug brangaus laiko, jam gaminti pastangų nereikia, o tokio produkto dozė tarsi pakelia nuotaiką, suteikia optimizmo. Taip pat bent trumpam leidžia užsimiršti apie patiriamą stresą ir kitas nelengvas gyvenimo peripetijas. Būsena, kai bandoma užglaistyti neigiamas emocijas tam tikru maistu, vadinama emociniu valgymu. Emocinis valgymas tampa tarsi nauju mūsų gyvenimo būdu, o, tokio gyvenimo būdo rezultatas – papildomi kilogramai riebalų ant kūno ir visos darnios organizmo veiklos bei mitybos ciklo išsiderinimas, po kurio seka kitos sveikatos problemos.

6.Piktnaudžiavimas alkoholiniais gėrimai trukdo numesti svorį

sveikas maistasKiekvienas iš mūsų turime savus laisvalaikio praleidimo būdus. Vieniems tai būtų sportas, kitiems – geras tūsas naktiniame klube, su alkoholiniu kokteiliu, treti bando suderinti ir sportą, ir alkoholį. Reikia pripažinti, kad alkoholis yra itin žalingas įprotis tiems, kurie pageidauja numesti papildomus kilogramus ar pagerinti savo fizinę ar psichologinę būklę. Pateikiame Jums šešias pagrindines priežastys, kodėl alkoholis kenkia Jūsų savijautai ir rezultatams:

  1. Alkoholis sukelia organizmo dehidrataciją.
  2. Alkoholis didina kūno riebalų sluoksnį.
  3. Alkoholis mažina testosterono ir didina estrogeno lygį organizme.
  4. Alkoholis stabdo baltymų sintezę.
  5. Alkoholis sukelia miego sutrikimus.
  6. Alkoholis eikvoja organizmo vitaminus ir mineralus.

Žinoma, kiekvienas turime savus prioritetus ir kai kam galbūt naktiniai pasisėdėjimai su draugias vertybių skalėje yra aukščiau nei gražus kūnas, gera savijauta ir teigiamas pavyzdys savo šeimai ir draugams. Nepaisant to, niekas nesako, kad negalime retkarčiais pasilepinti taure vyno, bendraujant su savo geriausiais draugais.

7.Didesnis fizinis aktyvumas – raktas į svorio numetimą

Mūsų kūno svoris glaudžiai susijęs ne tik su mūsų mityba ir jos įpročiais, tačiau ir su fiziniu aktyvumu, kuris padeda sudeginti nemažai kalorijų iš tų, kurias mes suvartojome su maistu. Fizinio aktyvumo pavyzdžiai gali būti ir sportas treniruočių salėje, bėgiojimas, važinėjimas dviračiu, slidinėjimas, važinėjimas riedučiais, plaukimas, tinklinis, krepšinis, futbolas ar kita sporto šaka, kurioje esame priversti judėti.

Fiziniu aktyvumu taip pat gali būti laikomas ir paprastas pasivaikščiojimas, kadangi jo metu judame ir naudojame energiją, o tai padeda mums deginti kalorijas ir taip numesti svorį (žinoma, jeigu sudeginame daugiau kalorijų negu suvartojame). Fizinio aktyvumo pratimų pagrindinis privalumas, kurį žino kiekvienas yra kalorijų deginimas, tačiau daug kas pamiršta, kad šie pratimai stiprina širdį, kraujagysles, padeda palaikyti mūsų medžiagų apykaitą. Tad būtų puiku, jeigu fizinio aktyvumo pratimus atliktumėme bent vieną kartą per savaitę arba dar dažniau. Tas padėtų mums greičiau numesti svorio ir pasiekti norimas kūno formas.

Apibendrinimas

Taigi tokie buvo mūsų patarimai, kaip numesti svorio. Kiekvienas iš mūsų privalome įsigilinti į save ir savo organizmo būklę bei nuspręsti, kurios iš išvardintų problemų kamuoja mus bei šias problemas eliminuoti. Numetę nereikalingus kilogramus pasijusite energingesni ir gyvesni nei jautėtės iki šiol. O jeigu norite, kad svorio metimo kelionėje suteiktume Jums reikalingą informaciją apie mitybą, motyvaciją ir sportą, su visais skaičiukais ir kiekiais, drąsiai kreipkitės į mus, paspausdami apvalų mėlyną Messenger paveiksliuką dešinėje ekrano pusėje. Konsultacijos Jums nekainuos nė cento!

Straipsnis parengtas remiantis mūsų elektronine knyga 28 dienų POKYČIAI.


 

Sveiki, klausimus rašykite ČIA ;)