Multivitaminai – ar jie veikia?

multivitaminai - sportuojantys.lt papildai (1)
KĄ RASITE STRAIPSNYJE?

Multivitaminai ir mineralai yra dažniausiai naudojami papildai pasaulyje. Per pastaruosius kelis dešimtmečius jų populiarumas sparčiai išaugo (12).

Kai kurie žmonės mano, kad multivitaminai gali pagerinti sveikatą, kompensuoti netinkamus mitybos įpročius ir netgi sumažinti riziką susirgti lėtinėmis ligomis. Šiame straipsnyje panagrinėsime mokslinius įrodymus būtent apie tai – ar multivitaminai veikia ir koks jų poveikis sveikatai.

Kas yra multivitaminai?

Multivitaminai – tai papildai, kuriuose yra daug įvairių vitaminų ir mineralų, o kartais ir kitų ingredientų (3). Atsižvelgiant į tai, kad nėra standarto, kas yra multivitaminai, jų maistinių medžiagų sudėtis skiriasi priklausomai nuo prekės ženklo ir produkto (3).

Multivitaminai kartais dar vadinami tiesiog – vitaminaiJie yra įvairių formų, įskaitant tabletes, kapsules, miltelius ir skysčius.

Dauguma multivitaminų turėtų būti vartojami vieną ar du kartus per dieną. Prieš juos vartojant, būtinai perskaitykite etiketę ir laikykitės rekomenduojamų dozavimo nurodymų.

Multivitaminų galima įsigyti sporto papildų parduotuvėje, vaistinėje arba tiesiog prekybos centre. Primename, kad pas mus rasite tik kokybiškus, notifikuotus bei mūsų pačių mylimus papildus. Jeigu pasiklysite asortimente, parašykite asmeniškai ir mielai Jums patarsime.  Vitaminų sekcija visa žemiau!

SANTRAUKA

Multivitaminai yra maisto papildai, kuriuose yra įvairių vitaminų ir mineralų. Jie būna įvairių formų.

Kas sudaro multivitaminus?

Jūsų sveikatai būtini 13 vitaminų ir apie 15 mineralų (4). Daugelis jų gamina fermentus ir hormonus, stiprina imunitetą ir užtikrina tinkamą nervų sistemos bei organų funkcionavimą (4). Jūsų organizmui taip pat reikia šių maistinių medžiagų dauginimuisi, augimui ir kūno procesų reguliavimui.

Multivitaminai turi daug šių vitaminų ir mineralų, bet skirtingais kiekiais. Juose taip pat gali būti kitų ingredientų, pavyzdžiui, žolelių, aminorūgščių ir riebalų rūgščių.

Be to, kai kuriuose papilduose gali būti sudedamųjų dalių, kurios gali sąveikauti su vaistais, todėl jei turite kokių sveikatos sutrikimų ar vartojate vaistus, prieš pradėdami vartoti naują produktą, pasitarkite su savo šeimos daktaru (56).

Be to, multivitaminuose esančios maistinės medžiagos gali būti gaunamos iš tikro maisto arba pagamintos sintetiniu būdu, todėl reikėtų pasirinkti patikimo gamintojo produktus. Primename, kad mūsų papildų parduotuvėje rasite tik aukštos kokybės, notifikuotus ir patikrintus produktus.

SANTRAUKA

Be vitaminų ir mineralų, multivitaminuose gali būti žolelių, aminorūgščių ir riebalų rūgščių.

Multivitaminai ir širdies ligos

Širdies ligos yra viena iš pagrindinių mirties priežasčių visame pasaulyje (7). Nors kai kurie mano, kad multivitaminų vartojimas gali padėti išvengti širdies ir kraujagyslių ligų (pvz. kraujo spaudimo problemos), moksliniai tyrimai to pilnai nepatvirtina.

Kai kurie tyrimai rodo, kad multivitaminai yra susiję su sumažėjusia širdies priepuolių ir mirties dėl to, rizika, bet  kiti tyrimai jokio poveikio tame neatrado (89, 10, 11).

Atliktas gydytojų sveikatos tyrimas daugiau nei dešimtmetį tyrė kasdienio multivitaminų vartojimo poveikį daugiau nei keturiolikai tūkstančių vidutinio amžiaus gydytojų. Širdies priepuolių, insultų ar mirtingumo atvejų sumažėjimo nustatyta nebuvo (12).

Tačiau naujesnis tyrimas atskleidė, kad būtent moterys, bet ne vyrai, daugiau nei 3 metus vartojančios multivitaminus, sumažino riziką mirti nuo širdies ligų (13)

SANTRAUKA

Nors kai kurie tyrimai rodo, kad žmonės, vartojantys multivitaminus, turi mažesnę širdies ligų riziką, tačiau kiti tyrimai tokio ryšio nenustatė, todėl vieningos nuomonės nėra.

Multivitaminai ir vėžys

Įrodymai dėl multivitaminų vartojimo ir vėžio rizikos taip pat yra prieštaringi. Kai kurie tyrimai rodo, kad nėra jokio poveikio vėžio rizikai, o kiti sieja multivitaminų vartojimą su sumažėjusia vėžio rizika (911, 14, 15).

Išnagrinėjus atliktus 5 tyrimus, kuriuose dalyvavo 47 289 žmonės, nustatyta, kad vyrų, vartojusių multivitaminus, vėžio rizika buvo 31% mažesnė, o moterims vitaminų vartojimas nesukėlė jokio poveikio (16).

Du tyrimai, kurių viename dalyvavo tik moterys, o kitame – tiek vyrai, tiek moterys, parodė, kad ilgalaikis multivitaminų vartojimas buvo susietas su sumažinta gaubtinės žarnos vėžio rizika (17, 18).

Galiausiai, gydytojų sveikatos tyrime buvo pastebėta, kad ilgalaikis kasdienis multivitaminų vartojimas sumažino vėžio riziką vyrams, kurie sirgo vėžiu, taip pat tiems, kurie šia liga nesirgo (19).

SANTRAUKA

Kai kurie tyrimai sieja multivitaminų vartojimą su sumažėjusia vėžio rizika, o kiti nerado jokios naudos.

Ar multivitaminai turi kitokios naudos sveikatai?

Multivitaminai buvo tiriami ir keliems kitiems tikslams, įskaitant smegenų funkcijos ir akių sveikatos gerinimą.

multivitaminai - sportuojantys.lt papildai (2)

Smegenų funkcija

Keli nedideli tyrimai parodė, kad multivitaminai gali pagerinti vyresnio amžiaus žmonių atmintį (2021, 22).

Multivitaminai taip pat gali turėti įtakos jūsų nuotaikai. Tyrimai ne tik atskleidė sąsajas tarp prastos nuotaikos ir maistinių medžiagų trūkumo, bet ir tarp maisto papildų bei sumažėjusių nerimo ir depresijos simptomų (23242526, 27, 28).

Tačiau kiti tyrimai parodo tik minimalų poveikį nuotaikai pagerinti (29, 30).

Akių sveikata

Su amžiumi susijusi geltonosios dėmės degeneracija yra viena iš pagrindinių aklumo priežasčių visame pasaulyje (31). Vienas tyrimas parodė, kad antioksidantų vitaminų ir mineralų vartojimas gali sulėtinti jo progresavimą ir padėti jo išvengti (32, 33, 34).

Be to, kai kurie įrodymai rodo, kad multivitaminai gali sumažinti riziką susirgti katarakta, kita plačiai paplitusia akių liga (353637).

SANTRAUKA

Multivitaminai gali padėti pagerinti atmintį ir nuotaiką. Be to, antioksidaciniai vitaminai ir mineralai gali padėti sulėtinti tam tikrų ligų, sukeliančių aklumą, progresavimą.

Atvejai, kai multivitaminai gali būti kenksmingi

multivitaminai - sportuojantys.lt papildai (4)Dozavimas yra esminis veiksnys, į kurį reikia atsižvelgti vartojant multivitaminus. Nors yra nemažai žmonių, kuriems priimtinos didelės kai kurių vitaminų ir mineralų dozės, dideli kiekiai gali būti žalingi.

Tinkama dozė gali priklausyti nuo vitamino tirpumo, kuris skirstomas į šias dvi grupes:

  • Tirpus vandenyje. Jūsų kūnas išplauna perteklinį šių vitaminų kiekį su šlapimu.
  • Tirpus riebaluose. Kadangi jūsų kūnas neturi lengvo būdo jų atsikratyti, kepenyse gali kauptis perteklius.

Nėščios moterys turi būti ypač atsargios vartodamos vitaminą A, nes per didelis suvartojimas gali būti siejamas su įgimta kūdikio negalia (38).

Vitamino D toksiškumas yra retas ir mažai tikėtina, kad jis išsivystys vartojant multivitaminus. Tačiau vitamino A toksiškumas yra dažnesnis (3940, 41, 42).

Jei vartojate multivitaminus ir valgote daug maistinių medžiagų turinčio maisto, tikėtina, kad viršysite rekomenduojamą daugelio maistinių medžiagų paros normą.

Rūkaliai turėtų vengti multivitaminų, kuriuose yra daug beta karotino arba vitamino A, nes šios maistinės medžiagos gali padidinti plaučių vėžio riziką (43, 44).

Didelės tam tikrų mineralų, tokių kaip geležis, dozės gali sukelti skrandžio sutrikimus, vidurių užkietėjimą, pykinimą ar net apalpimą. Geležis taip pat gali apriboti organizmo gebėjimą pasisavinti cinką (45).

Vyrai ypač turėtų atkreipti dėmesį į geležies suvartojimą, nes jų organizmai, lyginant su moterų, linkę kaupti daugiau šios medžiagos.

Taip pat atkreipti dėmesį turėtų asmenys, sergantys hemochromatoze, nes dėl šios būklės gali padidėti toksiškas mineralo kiekis ir gali išsivystyti kepenų cirozė, kepenų vėžys ir širdies ligos. Tie, kurie serga šia liga, taip pat turėtų vengti vitamino C papildų (45).

Kita rizika yra klaidingi gamybos procesai, dėl kurių multivitaminuose gali būti daug daugiau maistinių medžiagų, nei numatyta (46).

SANTRAUKA

Tam tikrų maistinių medžiagų vartojimas didelėmis dozėmis gali turėti žalingą poveikį. Tai labiau tikėtina, jei kartu dar vartojate didelio stiprumo multivitaminus.

Ar reikia vartoti multivitaminus?

multivitaminai - sportuojantys.lt papildai (5)Multivitaminai reikalingi ne visiems. Tačiau multivitaminai gali būti naudingi tam tikroms žmonių grupėms:

Vyresnio amžiaus žmonės. Su amžiumi vitamino B12 pasisavinimas gali mažėti. Be to, vyresnio amžiaus žmonėms gali prireikti daugiau kalcio ir vitamino D (4748).

Veganai ir vegetarai. Kadangi vitamino B12 daugiausia yra gyvuliniame maiste, tiems, kurie laikosi augalinio mitybos rėžimo, šio vitamino trūkumo rizika yra didesnė. Jiems taip pat gali trūkti kalcio, cinko, geležies, vitamino D ir omega-3 riebalų rūgščių (49, 50).

Multivitaminai gali būti naudingi ir tiems, kas laikosi mažai kalorijų turinčio mitybos plano arba negauna pakankamai maistinių medžiagų vien iš maisto (51, 52).

SANTRAUKA

Kai kuriems žmonėms, įskaitant vyresnio amžiaus žmones, vegetarus ir veganus, gali prireikti didesnio tam tikrų vitaminų ar mineralų kiekio.

Apibendrinimas

Multivitaminai nėra tiesus bilietas į optimalią sveikatą. Tiesą sakant, įrodymai, kad jie pagerina daugumos žmonių sveikatą, yra nenuoseklūs.

Multivitaminuose yra daug maistinių medžiagų, kurių daugumos jums gali neprireikti, todėl prieš juos vartojant tikslinga pasikalbėti su savo šeimos gydytoju arba patiems itin kritiškai įvertinti savo savijautą bei dabartinę mitybą. Multivitaminai neturėtų būti prioritetas prieš subalansuotą mitybą.

Juk iš pirmiausiai reikalingas medžiagas reikėtų gauti iš šviežio, visaverčio maisto ir ilgainiui galėsite užsitikrinti optimalią gerą sveikatą, o jeigu neturite galimybės tinkamai pavalgyti, tik tuomet galima pasvarstyti apie vitaminų ir mineralų vartojimo poreikį. Jeigu norite užsitikrinti visas reikiamas medžiagas su maistu – kreipkitės profesionaliam mitybos planui pas mus!

Mitybos planas

Mitybos planas

❗ ĮSPĖJIMAS - rezultatai ir įgūdžiai išliks ilgam! ✅ Planas sudaromas pagal jūsų tikslą: svorio auginimas, metimas, savijautos gerinimas...…