Kaip pasirinkti kokybiškus maisto papildus?

kokybiski papildai (1)
KĄ RASITE STRAIPSNYJE?

Maisto papildai – tai produktai, kuriuos žmonės vartoja, norėdami papildyti savo organizmą maistinėmis medžiagomis ar kitais junginiais.

Nuo vitaminų, iki proteino miltelių – rinkoje yra daug papildų, kurie pasižymi nauda sveikatai ir sporto progresui.

Tačiau ne visada aišku, kurie sporto papildai yra aukštos kokybės, o kurie yra tik pinigų švaistymas ar net pavojus sveikatai. Juk dažnai susigundome stebuklus žadančiu aprašymu, žema kaina ar nuomonės formuotojų reklama…

Tad šiame straipsnyje pateiksime pagrįstą informaciją apie tai, kaip pasirinkti kokybiškus papildus sportui ir sveikai gyvensenai.

Kas yra maisto papildai? 

Papildai – tai produktai, kurių sudėtyje yra vitaminų, mineralų, žolelių ir augalinių medžiagų, aminorūgščių, fermentų, probiotikų, antioksidantų ar kitų maistinių medžiagų (1).

Galimi įvairių vartojimo formų papildai – kapsulės, skystas koncentratas, tabletės, milteliai. Šie produktai parduodami kaip lengvas ir veiksmingas būdas pagerinti fizinę ar psichinę sveikatą.

papildai

Kiti svarbūs maisto papildų apibrėžimai (2, 3, 4):

  • Vitaminai. Vitaminai yra būtinos maistinės medžiagos, kurių reikia, kad jūsų kūnas tinkamai funkcionuotų ir išliktų sveikas. Daugelis jų padeda reguliuoti gyvybiškai svarbias medžiagų apykaitos funkcijas, įskaitant augimą, nervų funkciją ir virškinimą.
    • Riebaluose tirpūs vitaminai. Šie vitaminai ištirpsta riebaluose ir gali būti kaupiami jūsų organizme. Pvz.: vitaminai A, D, E ir K.
    • Vandenyje tirpūs vitaminai. Šie vitaminai ištirpsta vandenyje ir organizme nesikaupia. Pvz.: vitaminas C ir B grupės vitaminai.
  • Mineralai. Mineralai yra neorganiniai elementai, būtini tam tikroms kūno bei ląstelių funkcijoms, tokioms kaip augimas, kaulų sveikata ir skysčių balansas.
  • Patentuotas mišinys. Patentuotas mišinys yra unikalus ingredientų derinys, kurį sukūrė sporto papildų gamintojas. Pvz.: aminorūgščių (BCAA) milteliai, proteinas ir panašūs produktai, kuriuos tikrai žinote, jeigu aktyviai sportuojate. 

Dauguma sveikų žmonių visus reikalingus vitaminus ir mineralus gali gauti vien tik su maistu. Tačiau yra tam tikrų sąlygų ir aplinkybių, kai gali prireikti papildų, kad būtų patenkinti mitybos poreikiai. Pavyzdžiui, tai yra sportuojantys žmonės, jiems tiek maisto tiek kitų medžiagų poreikis yra didesnis.

Pagrindinis dalykas, į kurį reikia atkreipti dėmesį kalbant apie maisto papildus, yra tai, kad jie yra skirti papildyti, o ne pakeisti maistines medžiagas ar kitus junginius jūsų racione.

Tad jeigu vartojate papildus sportui ar sveikatai, vis tiek jūsų svarbiausias prioritetas turėtų būti tinkamas mitybos planas.

SANTRAUKA

Papildai - tai produktai, kurių sudėtyje yra tokių ingredientų kaip vitaminai, mineralai ir augalinės medžiagos. Jie vartojami siekiant palaikyti ar pagerinti kai kuriuos sveikatos aspektus.

Mitybos planas

Mitybos planas

❗ ĮSPĖJIMAS - rezultatai ir įgūdžiai išliks ilgam! ✅ Planas sudaromas pagal jūsų tikslą: svorio auginimas, metimas, savijautos gerinimas...…

Palyginkime vitaminų ir mineralų papildus su maisto produktais

Kaip jau minėjome, įvairaus maisto valgymas yra geriausias būdas užtikrinti, kad patenkinsite savo organizmo vitaminų ir mineralų poreikius.

VITAMINAI MAISTEJuk skirtinguose maisto produktuose yra nevienodi maistinių medžiagų kiekiai. Pavyzdžiui, citrusiniai vaisiai turi daug vitamino C, o žalumynai yra puikus vitamino K šaltinis (5, 6).

Be vitaminų ir mineralų, maisto produktuose yra ir kitų būtinų maistinių medžiagų, įskaitant baltymus, sveikuosius riebalus ir skaidulas – visa tai reikalinga bendrai sveikatai ir optimaliam kūno funkcionavimui (2, 7).

Be to, ypač augaliniame maiste, gausu antioksidantų, kurie organizme mažina uždegimus ir apsaugo nuo lėtinių ligų (8, 9, 10).

Maisto papildai sportui ir sveikatingumui skirti papildyti, o ne pakeisti sveiką mitybą, todėl jie dažniausiai organizmą aprūpina tik koncentruotu specifinių maistinių medžiagų kiekiu (11).

Viename tyrime, kuriame dalyvavo 30 899 suaugusieji, nustatyta, kad pakankamas tam tikrų maistinių medžiagų suvartojimas iš maisto šaltinių buvo susijęs su sumažėjusia mirties nuo širdies ligų ar kitos priežasties, rizika (12).

Tačiau tų pačių maistinių medžiagų vartojimas papildų pavidalu nesumažino mirties nuo širdies ligų ar bet kokios priežasties rizikos (12).

Asmenims, susiduriantiems su maistinių medžiagų trūkumu ar to rizika (pvz.: nėščioms moterims, aktyviai sportuojantiems), yra naudinga vartoti maisto papildus.

SANTRAUKA

Maiste yra ne tik vitaminų ir mineralų, bet ir kitų būtinų maistinių medžiagų ir junginių, svarbių sveikatai. Sporto papildai yra skirti padėti užpildyti jūsų mitybos spragas.

Kam reikalingi maisto papildai? 

Sveikiems suaugusiems žmonėms, gaunantiems pakankamai maistinių medžiagų, vitaminų ir mineralų papildų vartoti nereikia. Nors pageidautina būtinųjų maistinių medžiagų gauti su savo mityba, kai kuriems gali būti sunku tai padaryti.

maisto papildaiAsmenys, kuriems gali būti naudingi papildai, yra (13, 1415, 16):

  • nėščios arba krūtimi maitinančioms moterys;
  • suaugusieji ar vaikai, kurie neturi galimybės tinkamai ar pakankamai pavalgyti;
  • kai kurie veganai ir vegetarai;
  • aktyviai sportuojantys.
    O jeigu vis dvejojate, ar jums visgi reikalingi vitaminų papildai, verta pasidaryti išsamius kraujo tyrimus, kurie tiksliai įvertins dabartinę jūsų būseną ir spėlioti nebereikės.

Kai kurių maistinių medžiagų trūkumai taip pat yra dažnesni nepriklausomai netgi nuo mitybos, pavyzdžiui, vitamino D (17).

Skirtingai nuo kitų vitaminų, sunku gauti pakankamai vitamino D vien su maistu. Nors jūsų kūnas gali pasigaminti vitamino D nuo saulės spindulių poveikio, manoma, kad milijardas žmonių visame pasaulyje turi per mažą šio vitamino kiekį organizme (18).

Apsaugos nuo saulės priemonės (kremai, akiniai, drabužiai ir pan.), gyvenimas vietovėse, kuriose saulės būna mažiau, dažnas buvimas patalpoje, o ne lauke, tamsesnė oda, yra vitamino D trūkumo rizikos veiksniai (19).

Be to, vyresnio amžiaus žmonių organizmai gali ne taip efektyviai sintetinti vitaminą D dėl biologinių odos pokyčių, kurie natūraliai atsiranda su vyresniu amžiumi (20).

Dėl to dažniausiai rekomenduojami vitamino D papildai. Žemiau galite rasti mūsų rekomenduojamus vitamino D produktus, kurie yra itin aukštos kokybės!

Papildai vaikams

Sveiki vaikai paprastai gali patenkinti savo mitybos poreikius vien tik įvairios mitybos dėka (22). Tačiau yra tam tikrų amžiaus grupių ir aplinkybių, kurioms esant gali būti rekomenduojami papildai.

Pavyzdžiui, vaikams ar paaugliams, kurie maitinasi vien tik augalinės kilmės maistu, gali padidėti kelių svarbių maistinių medžiagų, įskaitant vitamino B12, kalcio, geležies, cinko ir vitamino D, trūkumo rizika (23). Apačioje galite rasti mūsų siūlomus vitamino D papildus. Didžioji dalis jų gali būti skirti naudoti ir vaikams.

SANTRAUKA

Nors sveikiems suaugusiems ir vaikams papildai paprastai nėra būtini, kai kurioms gyventojų grupėms maisto papildai gali būti naudingi.

Galimi nesklandumai vartojant maisto papildus

Nors papilduose yra ingredientų, kurių yra maisto produktuose, tačiau prieš juos vartojant, reikia atsižvelgti į galimus saugos klausimus.

Galimos sąveikos su kitomis medžiagomis

Papildų sudedamosios dalys, įskaitant vitaminus, mineralus ir augalines medžiagas, gali turėti nenumatytų neigiamų pasekmių, kai jos vartojamos su kai kuriais vaistais, maistu ir alkoholiu (27).

Pavyzdžiui, vitamino E papildai gali padidinti kraujavimo riziką tiems, kurie vartoja kraują skystinančius vaistus , o kalcio papildai gali apriboti antibiotikų veiksmingumą ir sumažinti geležies pasisavinimą (28, 29).

Kai kurie papildai taip pat gali turėti įtakos laboratorinių tyrimų rezultatų tikslumui.

Pavyzdžiui, nustatyta, kad papildai, kurių sudėtyje yra biotino (vitamino B7), gali klaidingai sumažinti troponino laboratorinius rezultatus, o jis naudojamas širdies priepuoliams diagnozuoti (30).

vitaminai

Toksiškumo rizika, susijusi su per dideliais vartojimo kiekiais

Vitaminų ir mineralų vartojimas gali būti susijęs su padidėjusia rizika suvartoti per didelį tam tikrų medžiagų kiekį.

Daugelis vitaminų ir mineralų turi nurodytą medžiagų rekomenduojamą paros normą. Taip pat yra ir kitas rodiklis – tai maksimali paros norma (toliau – MPN). Šis rodiklis parodo, kokie maksimalūs suvartojamų medžiagų kiekiai, greičiausiai, nesukels neigiamo šalutinio poveikio didžiajai daugumai žmonių (33).

Vitaminų ir mineralų MPN skiriasi priklausomai nuo amžiaus ir lyties. Taip pat yra atskiros MPN rekomendacijos nėščioms ar žindančioms moterims (34, 35).

Riebaluose tirpūs vitaminai yra ypač pavojingi dėl toksiškumo rizikos, nes per didelis jų kiekis gali vis kauptis ir kauptis jūsų organizme.

Visų pirma, per didelis vitaminų A, D ir E vartojimas gali būti toksiškas ir sukelti šalutinį poveikį, pvz.: nereguliarų širdies plakimą, organų pažeidimus, kraujavimą, hemoraginį insultą, o kraštutiniais atvejais – net komą ir mirtį (36, 37, 38, 39).

Kadangi vandenyje tirpūs vitaminai jūsų organizme nesikaupia, suvartojus per didelį jų kiekį, jų toksiškumas išlieka mažesnis.

Tačiau nuolatinis vandenyje tirpių vitaminų labai didelių dozių vartojimas gali sukelti virškinimo sutrikimus, kepenų pažeidimą ir net potencialiai negrįžtamus neurologinius pažeidimus (36, 40, 41).

Svarbu neviršyti vitaminų ar mineralų MPN, nebent tą nurodytų jūsų gydytojas. Nors kai kurie šalutiniai poveikiai gali būti visiškai nepavojingi, kai kurie gali būti ir sunkesni.

Kadangi MPN vaikams dažnai yra daug mažesnė nei suaugusiems, todėl vaikams kyla didesnė toksiškumo rizika (34).

Saugumo sumetimais, visada laikykite papildus vaikams nepasiekiamoje vietoje, nes šis įspėjimas, esantis bene kiekviename mūsų sporto papildų aprašyme, yra dėl vaikų saugumo (42, 43).

Galimas šalutinis poveikis

Maisto papildai gali sukelti neigiamą šalutinį poveikį, net jei jie vartojami rekomenduojamomis dozėmis.

Šalutinis poveikis dažniausiai būna lengvas, pvz.: pykinimas, viduriavimas ar galvos skausmas. Kiek yra žinoma, geležies papildai sukelia virškinimo sutrikimus (44).

Tačiau kai kurios papildų sudedamosios dalys (pvz.: vaistažolės), gali turėti sunkesnį šalutinį poveikį, pvz.: alergines reakcijas, padidėjusį kraujospūdį, padidėjusį ar nereguliarų širdies plakimą (45, 46).

Todėl visada verta pasidomėti apie vartojamus maisto papildus išsamiau. T.y. kokios vartojimo indikacijos ir pan. Taip maksimaliai apsisaugosite nuo šalutinių poveikių.

SANTRAUKA

Maisto papildų vartojimas gali kelti tam tikrą riziką. Priklausomai nuo sudedamųjų dalių ir jų kiekio, gali kilti šalutinio poveikio, toksiškumo ir sąveikos su kitomis medžiagomis (vaistais, maistu, alkoholiu ir pan.) rizika.

papildaiKiti veiksniai, į kuriuos reikia atsižvelgti

Saugumas ir kokybė yra svarbiausi veiksniai, į kuriuos reikia atsižvelgti perkant vitaminus ir papildus sportui. Saugumą ir kokybę turėtų garantuoti parduotuvė, iš kurios perkate papildus. Taipogi geras indikatorius, ar atitinkamas papildas yra tikrai kokybiškas bei saugus – jo žinomumas, atvirai pateikta informacija įvairiuose šaltiniuose. Tačiau reikia pagalvoti dar ir apie kitus aspektus.

Pavyzdžiui, kai kurios maisto papildų sudedamosios dalys gali būti gaunamos iš gyvūninės kilmės produktų. Tad jeigu esate veganas, galbūt nuspręsite tokio produkto nevartoti.

Papilduose gali būti glitimo ar kitų alergenų, tokių kaip sojos ar pieno produktai, todėl verta atkreipti dėmesį į produkto sudėtį.

Taip pat gana svarbus aspektas – produkto vartojimo forma, kurią galite pasirinkti pagal savo pageidavimus ir poreikius (tabletės, kapsulės, skystis, milteliai ir kt.).

Galiausiai, net jei tai aukštos kokybės produktas, svarbu pirkti iš patikimos parduotuvės. Taip išvengsite tikimybės nusipirkti falsifikatą. Įsitikinkite, kad parduotuvė patikima, ant papildo yra sudėtis bei vartojimo instrukcija lietuvių kalba, pakuotė yra nepažeista. Mūsų parduotuvėje yra tik kokybiški, tiesiai iš gamintojų rankų gauti produktai, notifikuoti ir patvirtinti, todėl drąsiai juos galite įsigyti sportuojantys.lt

Dauguma papildų turėtų būti laikomi vėsioje, sausoje vietoje, turėtumėte atsižvelgti į galiojimo datą ir kitas indikacijas, kurios yra pažymėtos ant produkto pakuotės. Itin svarbu, vartoti papildą taip kaip nurodyta ant pakuotės, jeigu specialistas nenurodė kitaip – tokiu būdu niekaip sau nepakenksite gerdami maisto papildus.

SANTRAUKA

Renkantis papildus, reikėtų atsižvelgti į savo mitybos niuansus (pvz.: alergijos, veganizmas), taip pat į produkto vartojimo formą (pvz.: tabletės, milteliai).

Apibendrinimas

Kaip jau minėjome, rekomenduojame, kad sveiki žmonės svarbiausias maistines medžiagas gautų iš subalansuotos mitybos.

Tuo atveju, jeigu to padaryti nėra galimybių ar laiko, tuomet galima pasitelkti vitaminus ir kitus maisto papildus.

Specializuoti papildai, tokie kaip proteinas, BCAA ar kiti – yra skirti daugiausiai sportuojantiems, kuriems baltymų, aminorūgščių reikia daugiau nei nesportuojančiam. Jeigu kyla klausimų, ar verta tokius papildus įtraukti į mitybą jums, susisiekite su mumis ir suteiksime visą reikalingą konsultaciją. O čia, apačioje, galite rasti bene perkamiausią sportuojančių produktą – aminorūgštis, kuris itin prisideda prie raumenų atsigavimo!