Aminorūgštys ir jų rūšys

aminorugstys

Aminorūgštys – tai baltymo sudėtinės dalys. Baltymai įeina į ląstelių ir audinių sudėtį, jų pagalba formuojami ląstelių ir audinių griaučiai, reguliuojama normali organizmo veikla, kovojama su infekcijomis, atliekamos sudėtingos cheminės reakcijos. Na, o sportuojantiems yra reikalingas didesnis baltymų kiekis regeneracijos procesui, raumenų masės didėjimui. Į organizmą patekęs baltymas yra  suskaidomas į atskiras aminorūgštis. Iš viso yra jų yra 20 skirtingų rūšių, kurių kiekviena atlieka vis kitokią funkciją.

Aminorūgštys skirstomos į 2 rūšis:

AMINORŪGŠTYS

  1. Pakeičiamosios – jeigu šių aminorūgščių negaunama su maistu, organizmas gali pasigaminti jų pats, panaudodamas kitas aminorūgštis.
  2. Nepakeičiamos – jos turi būti gaunamos su maistu ar maisto papildais, kadangi organizmas pats jų pasigaminti negali.

Pakeičiamos aminorūgštys:

  • Alaninas – padeda pagerinti imunitetą, sureguliuoti cukraus lygį, dalyvaujat medžiagų apykaitos procese.
  • Argininas – gerina kraujotaką, lytinę funkciją, skatina augimo hormono ir insulino išsiskyrimą organizme.
  • Aspartinė rūgštis – skatina medžiagų apykaitą, mažina nuovargį, skatina mineralų pernešimą į ląsteles.
  • Asparagino rūgštis – reguliuoja nervų sistemos veiklą, sumažina nuovargį, pagerina kepenų veiklą.
  • Cisteinas – pagerina kūno atsparumą kenksmingam poveikiui, pagerina odos būklę.aminorūgštys
  • Glutaminas – suteikia energijos, apsaugo nuo raumenis nuo irimo.
  • Glutamo rūgštis – padeda tinkamam organizmo ląstelių funkcionavimui, gerina smegenų funkciją, padeda detoksikuoti raumenų ląsteles ir pagreitinti jų atsigavimą.
  • Glicinas – reguliuoja virškinimo trakto ir centrinės nervų sistemos funkcijas.
  • Prolinas – užtikrina sąnarių ir sausgyslių tinkamą funkcionavimą, stiprina širdį.
  • Serinas – reguliuoja virškinimo, smegenų bei centrinės nervų sistemos funkcijas, gerina imunitetą.
  • Tirozinas – reguliuoja medžiagų apykaitą, psichinę sveikatą, gerina budrumą, slopina apetitą mažina streso lygį.

Nepakeičiamos aminorūgštys:

  • Histidinas – apsaugo organizmą nuo sunkiųjų metalo toksinio poveikio, naudojamas alergijų gydyme.
  • Izoleucinas – stimuliuoja augimo hormono išsiskyrimą bei apsaugo nuo raumenų irimo.
  • Leucinas – apsaugo nuo raumenų irimo, pagreitina raumenų atsistatymą po krūvio, skatina augimo hormono išsiskyrimą organizme.
  • Lizinas – gerina medžiagų apykaitą ir baltymų sintezę, dalyvauja testosterono ir insulino gamyboje.
  • Metioninas – dalyvauja kreatino gamyboje organizme, prisideda prie kepenų detoksikacijos.
  • Fenilalaninas – gerina nuotaiką, budrumą, atmintį, slopina apetitą.
  • Treoninas – užtikriną tinkamą širdies ir kraujagyslių veiklą, stiprina kaulus, dantis, mažina riebalų kiekį kepenyse.
  • Triptofanas – skatina laimės hormono gamybą, gerina miegą ir kraujospūdį.
  • Valinas – gerina smegenų veiklą, emocinį stabilumą, svarbus raumenų atsistatymui ir augimui po krūvio.

Sportininkams, kurie nori užauginti raumeninį audinį, tinkamai atsistatyti po fizinio krūvio ar sumažinti raumenų skausmus, svarbiausios šakotosios  grandinės aminorūgštys (angl. BCAA – branched – chain amino acids). BCAA užtikrina, kad raumenys po fizinio krūvio būtų apsaugoti nuo irimo ir taip būtų maksimaliai užtikrintas raumenų augimo potencialas.

aminorūgštys

BCAA sudaro:

  1. Leucinas;
  2. Izoleucinas;
  3. Valinas.

BCAA formulėje šios 3 nepakeičiamos aminorūgštys yra santykiu (2 : 1 : 1,  t. y. leucinas : izoleucinas : valinas). Būtent toks santykis užtikrina maksimalią BCAA naudą atletams, nes veikia sinergiškai.

Aminorūgščių (BCAA) papildus rekomenduojama gerti prieš treniruotę, treniruotės metu, arba po jos. Šie papildai būna įvairių konsistencijų: kapsulių, miltelių ar skysčio pavidalu. Taip pat būna su skoniais ir be skonių. BCAA pateikimo būdas nedaro įtakos jo kokybei ir pasisavinimui. Skiriasi tik patogumas vartoti, skonis bei kaina.