fbpx

AMINORŪGŠTYS. SVARBA SPORTUOJANTIEMS

Aminorūgštys – tai baltymo sudėtinė dalis. Baltymai įeina į ląstelių ir audinių sudėtį, jų pagalba formuojami ląstelių ir audinių griaučiai, reguliuojama normali organizmo veikla, kovojama su infekcijomis, atliekamos sudėtingos cheminės reakcijos. Na, o sportuojantiems yra reikalingas didesnis baltymų kiekis regeneracijos procesui, raumenų masės didėjimui.

AMINORŪGŠTYSĮ organizmą patekęs baltymas yra  suskaidomas į atskiras aminorūgštis. Iš viso yra 20 skirtingų aminorūgščių, kurių kiekviena atlieka vis kitokią funkciją.

Aminorūgštys skirstomos į 2 rūšis.

1. Pakeičiamosios – jeigu šių aminorūgščių negaunama su maistu, organizmas gali pasigaminti jų pats, panaudodamas kitas aminorūgštis.
2. Nepakeičiamos – jos turi būti gaunamos su maistu ar maisto papildais, kadangi organizmas pats jų pasigaminti negali.

Pakeičiamos:

Alaninas – padeda pagerinti imunitetą, sureguliuoti cukraus lygį, dalyvaujat medžiagų apykaitos procese.
Argininas – gerina kraujotaką, lytinę funkciją, skatina augimo hormono ir insulino išsiskyrimą organizme.
Aspartinė rūgštis – skatina medžiagų apykaitą, mažina nuovargį, skatina mineralų pernešimą į ląsteles.
Asparagino rūgštis – reguliuoja nervų sistemos veiklą, sumažina nuovargį, pagerina kepenų veiklą.
Cisteinas – pagerina kūno atsparumą kenksmingam poveikiui, pagerina odos būklę.aminorūgštys
Glutaminas – suteikia energijos, apsaugo nuo raumenis nuo irimo.
Glutamo rūgštis – padeda tinkamam organizmo ląstelių funkcionavimui, gerina smegenų funkciją, padeda detoksikuoti raumenų ląsteles ir pagreitinti jų atsigavimą.
Glicinas – reguliuoja virškinimo trakto ir centrinės nervų sistemos funkcijas.
Prolinas – užtikrina sąnarių ir sausgyslių tinkamą funkcionavimą, stiprina širdį.
Serinas – reguliuoja virškinimo, smegenų bei centrinės nervų sistemos funkcijas, gerina imunitetą.
Tirozinas – reguliuoja medžiagų apykaitą, psichinę sveikatą, gerina budrumą, slopina apetitą mažina streso lygį.

Nepakeičiamos:

Histidinas – apsaugo organizmą nuo sunkiųjų metalo toksinio poveikio, naudojamas alergijų gydyme.
Izoleucinas – stimuliuoja augimo hormono išsiskyrimą bei apsaugo nuo raumenų irimo.
Leucinas – apsaugo nuo raumenų irimo, pagreitina raumenų atsistatymą po krūvio, skatina augimo hormono išsiskyrimą organizme.
Lizinas – gerina medžiagų apykaitą ir baltymų sintezę, dalyvauja testosterono ir insulino gamyboje.
Metioninas – dalyvauja kreatino gamyboje organizme, prisideda prie kepenų detoksikacijos.
Fenilalaninas – gerina nuotaiką, budrumą, atmintį, slopina apetitą.
Treoninas – užtikriną tinkamą širdies ir kraujagyslių veiklą, stiprina kaulus, dantis, mažina riebalų kiekį kepenyse.
Triptofanas – skatina „laimės hormono“ gamybą, gerina miegą ir kraujospūdį.
Valinas – gerina smegenų veiklą, emocinį stabilumą, svarbus raumenų atsistatymui ir augimui po krūvio.

aminorūgštysKokios aminorūgštys yra pačios svarbiausios sportininkams, kurie nori užauginti raumeninį audinį, tinkamai atsistatyti po fizinio krūvio ar sumažinti raumenų skausmus? Atsakymas būtų – šakotosios aminorūgštys (angl. BCAA – branched – chain amino acids). BCAA užtikrina, kad raumenys po fizinio krūvio būtų apsaugoti nuo irimo ir taip būtų maksimaliai užtikrintas raumenų augimo potencialas.

BCAA sudaro 3 nepakeičiamos aminorūgštys:
1) leucinas;
2) izoleucinas;
3) valinas.

BCAA formulėje šios 3 nepakeičiamos aminorūgštys yra santykiu (2:1:1, leucinas : izoleucinas : valinas). Būtent toks santykis užtikrina maksimalią BCAA naudą atletams, nes veikia sinergiškai (viena kitą papildant). Tačiau sporto papildų parduotuvėse galima rasti BCAA ir kitokiu santykiu, payzdžiui: 4:1:1 ar netgi 8:1:1. Šiuo atveju leucino yra daugiau nei įprastoje formulėje, tačiau jų didesnis veiksmingumas yra ginčytinas.

Šį papildą rekomenduojama gerti prieš treniruotę (arba treniruotės metu bei po jos). BCAA galima rasti kapsulių, miltelių, skysčio pavidalu (su skoniais, beskonio, su papildomomis aminorūgštimis ir t.t.). BCAA pateikimo būdas nedaro įtakos jo kokybei ir pasisavinimui. Skiriasi tik patogumas vartoti, skonis bei kaina. 

Nepamirškite, kad itin svarbu aminorūgščių gauti ne su papildais, bet su maistu ištisą dieną! Apie tai plačiau  sekančiame straipsnyje.

 

Reikalinga pagalba?

Sveiki, klausimus rašykite ČIA ;)